Χαμήλ Μπατάρ

Δευτέρα, 25 Μαϊος 2020, 12:Μάι
Χαμήλ Μπατάρ Χαμήλ Μπατάρ

Ζούμε σε έναν ηλεκτρονικό κόσμο, δουλεύουμε, ψωνίζουμε, διασκεδάζουμε, μαθαίνουμε μέσα από συσκευές/οθόνες. Επιπλέον είμαστε διαρκώς σε κίνηση, έτσι για να μπορούμε να έχουμε την απαραίτητη ενέργεια (το juice) χρειαζόμαστε τις μπαταρίες. Μια σχέση αγάπης – μίσους. Τις αγαπάμε για το juice, τις μισούμε γιατί εξαντλούνται πάντα (μα πάντα όμως…) την πιο ακατάλληλη στιγμή.

Από όλες τις φορητές συσκευές μας θα διαλέξουμε την πιο απαραίτητη για την καθημερινότητά μας, το κινητό τηλέφωνο. Ξεκινώντας, θα κάνουμε ένα μικρό ταξίδι στον χρόνο και συγκεκριμένα στο 1997, όπου στην ελληνική αγορά κυκλοφορεί το Nokia 3310, γνωστό για την ανθεκτικότητα του αλλά και για την τεράστια αυτονομία του, καθώς για να εξαντληθεί η μπαταρία του, ήθελε μια εβδομάδα χρήσης!

Και ερχόμαστε στο σήμερα. Δυστυχώς η εξέλιξη της αυτονομία της μπαταρίας έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την εξέλιξη της ιδίας της συσκευής στο χρόνο. Το 2000 το κινητό μας είχε περιορισμένες δυνατότητες αλλά μεγάλη αυτονομία (δόξα ξανά στο Nokia 3310), σήμερα η εξέλιξη έχει μετατρέψει το κινητό μας πρακτικά σε ένα συρρικνωμένο laptop αλλά η ίδια εξέλιξη θέλει την αυτονομία του να είναι το μέγιστο 2 ημέρες. Περίεργο ε;

Χμμ ίσως και όχι, και εξηγώ. Ενώ η τεχνολογία των microchip και της υπολογιστικής τους δύναμης έχει κάνει τεράστια άλματα και ακολουθεί (όσο μπορεί πλέον) τον νόμο του Moore, στην πλευρά της μπαταρίας ως ευρέως βέλτιστη λύση, έχουμε την μπαταρία ιόντων-λιθίου (Li-ion ) όπου η τεχνολογία αυτή βρίσκει την 1η εμπορική της εφαρμογή στο μακρινό 1991. Έκτοτε (και με μικρές βελτιώσεις της) με αυτή συνεχίζουμε έως και σήμερα! Και ενώ η τεχνολογία αυτή είναι σαφώς ανώτερη από την προηγούμενη, αυτή του μολύβδου παραμένει στάσιμη σε εξέλιξη.

Είναι όμως η αύξηση της υπολογιστικής δύναμης ο μόνο λόγος της μικρής αυτονομίας; Σαφώς και όχι. Ας δούμε παρακάτω τι άλλο μας «τρώει» την μπαταρία. 

  1. Αύξηση του μεγέθους της οθόνης, η οθόνη είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενέργειας σε μια συσκευή.
  2. Design. Ναι, είναι πολύ ωραίο να έχουμε λεπτά, ελαφριά και όμορφα κινητά αλλά η μπαταρία κάπου πρέπει να χωρέσει, οπότε τι έκαναν ως απάντηση σε αυτή την τάση οι κατασκευαστές; Μείωσαν το μέγεθος της, άρα και την χωρητικότητα της και ο συνδυασμός της κατάργησης της αποσπώμενης μπαταρίας (με δυνατότητα άμεσης αλλαγής της αποφορτισμένης) έκανε τα πράγματα μεν πιο όμορφα (από πλευράς design) αλλά πολύ χειρότερα από αυτονομία.
  3. Αλλαγή χρήσης της ίδιας της συσκευής. Ένα κλασικό τηλέφωνο είχε βασικές δυνατότητες (κλήσεις – μηνύματα – φιδάκι;). Ο χρήστης του δεν λάμβανε διαρκώς ειδοποιήσεις για νέα e-mails, ενημερώσεις κοινωνικών δικτύων (αλήθεια υπήρχαν και τότε;) καθώς και τόσες άλλες άμεσα ενημερωμένες πληροφορίες. Δεν ήλεγχε αυτόματα για ενημερώσεις εφαρμογών, μιας και δεν υπήρχαν καν εφαρμογές, δεν κατέβαζε νέες προγνώσεις καιρού, ούτε ανανέωνε συνεχώς την τοποθεσία του χρήστη ή οτιδήποτε άλλο σαν κι αυτά. Όλα τα παραπάνω είναι εξαιρετικά ενεργοβόρα.
  4. Διασύνδεση. Σε μια τυπική ημέρα, θα έχεις συνδεδεμένο στο κινητό, ακουστικά (πλέον ασύρματα), smartwatch , σίγουρα θα έχεις ενεργό συγχρονισμό, ενεργό το GPS της συσκευής και ενδεχομένως το Near Field Communication (NFC, πρότυπη τεχνολογία συνδεσιμότητας μεταξύ ηλεκτρονικών συσκευών σε απόσταση μικρότερη των 4cm). A, και μια ταινία να κατεβαίνει για το βράδυ. Μαντέψτε τι εξαντλούν όλα αυτά… 

Όλα τα παραπάνω μας δημιουργούν μια εξάρτηση από την ενέργεια και ένα νέο «φόβο» της αποφόρτισης και κατά συνέπεια της μη δυνατότητας επικοινωνίας. Επίσης όλα έχουν ένα ενεργειακό αποτύπωμα, όσο πιο συχνά φορτίζουμε την όποια συσκευή (βάλτε στο μυαλό σας την όποια συσκευή σας που φορτίζει) τόσο πιο μεγάλο είναι το αποτύπωμα αυτό.

Για την καλύτερη δυνατή αυτονομία, για τη μέγιστη διάρκεια ζωής της μπαταριάς πριν γίνει απόρριμμα, αλλά και τη μείωση του αποτυπώματός μας, ακολουθούν κάποιες πρακτικές συμβουλές.

  • Δεν χρειάζεται να λειτουργούμε πάντα σε πλήρη φωτεινότητα την οθόνη του κινητού μας (όπως προαναφέραμε είναι ο μεγαλύτερος καταναλωτής ενεργείας).
  • Το GPS είναι μια από τις πιο βαριές εφαρμογές του κινητού. Χρησιμοποιήστε τη λοιπόν, με μέτρο αν δεν θέλετε να φορτίζετε όλη την ώρα το κινητό σας.
  • Το ίδιο ισχύει και για τα δεδομένα (wifi ή δεδομένα κινητής) εφόσον δεν έχουμε επαρκές σήμα (π.χ σε κάποιο υπόγειο ή στο μετρό).

Tip: ενεργοποιούμε το airplane mode για όσο διάστημα είμαστε εκτός κάλυψης. 

  • Αποφεύγουμε να έχουμε ταυτόχρονα ενεργούς όλους τους δυνατούς συγχρονισμούς (mail /social media/καιρός /στοίχημα κλπ) εφόσον αυτό είναι δυνατό. Δεν είναι πάντα 1ης προτεραιότητας το τελευταίο post της ξαδέρφης Κούλας από το χωριό για την γάτα της…
  • Ιδανικά φορτίζουμε το κινητό μας στην ζώνη 25% - 85% , με τον τρόπο αυτό κρατάμε την «υγεία» της μπαταρίας στα ιδανικά επίπεδα αυξάνοντας του κύκλους φόρτισης αλλά και μειώνουμε την φθορά της.

Tip: Οι ακραίες θερμοκρασίες κατά την φόρτιση (ζέστη ή κρύο) μειώνουν δραματικά την διάρκεια ζωής της.

  • Δεν φορτίζουμε όλη τη νύχτα! Είναι γεγονός ότι είναι το πιο κλασσικό σενάριο φόρτισης και ο πιο βολικός τρόπος παράλληλα, το αφήνουμε στο κομοδίνο το βράδυ και το παίρνουμε πλήρως φορτισμένο το πρωί. Κατά την διάρκεια της νύχτας όμως, το 100% → 99% → 100% επαναλαμβάνεται αρκετές φορές με αποτέλεσμα την καταπόνηση της. Ο λόγος; Κάθε μια επανάληψη του παραπάνω είναι ένας «εικονικός» κύκλος φόρτισης για την μπαταρία.

 Tip: Εάν θέλουμε να φορτίσουμε την μπαταρία και έχουμε λίγο χρόνο, βάζουμε την συσκευή σε airplane mode, η διάφορα του ποσοστού φόρτισης για το ίδιο χρονικό διάστημα με το να είχαμε τα πάντα ενεργά, είναι τεράστια.

 

Όλα τα παραπάνω έχουν πρακτικό όφελος (μεγαλύτερη αυτονομία), φυσικά οικολογικό αλλά και οικονομικό μιας και οι μπαταρίες είναι ακριβά ανταλλακτικά αλλά και το τεχνικό κόστος για την αλλαγή της είναι ένα διόλου ευκαταφρόνητο ποσό. Επειδή όλα έχουν ένα τέλος (περά από το μεγάλο μου άρθρο), μαζί και η συσκευή μας, όταν έρθει το τέλος της ζωής της φροντίζουμε να την δίνουμε προς ανακύκλωση και όχι να την πετάμε στα σκουπίδια. Είναι μια κίνηση εξαιρετικά φιλική προς το περιβάλλον.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    https://www.gsmarena.com/nokia_3310-192.php

    https://ec.europa.eu/environment/integration/research/newsalert/pdf/towards_the_battery_of_the_future_FB20_en.pdf

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(3 ψήφοι)

Πρόσφατα άρθρα από τον Τάσος Παρασκευάς

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: