Cruelty free Cosmetics

Δευτέρα, 30 Νοεμβρίου 2020, 12:11
www.pexels.com www.pexels.com

Μπαίνω σε site γνωστής αλυσίδας που εμπορεύεται καλλυντικά. Μάταια προσπαθώ να αγοράσω το κραγιόν που θα ταιριάζει τέλεια με το συνολάκι που θα φορέσω τα χριστούγεννα (ναι τι; Στο σπίτι) (επίσης ναι τι; Το ξέρω ότι έχω ήδη 30 κραγιόν παραπλήσιας απόχρωσης). Το site «κρασάρει» λόγω τεράστιας επισκεψιμότητας εξαιτίας των προσφορών για Black Friday και Cyber Monday.  

Η βιομηχανία της ομορφιάς γνωρίζει τεράστια άνθηση παγκοσμίως, ιδίως τα τελευταία χρόνια. Τα έσοδα στον τομέα των καλλυντικών ανέρχονται σε 169,4 εκατομμύρια δολάρια για το 2020, ενώ η αγορά αναμένεται να αυξάνεται ετησίως κατά 3,0%. Επιπλέον, ολοένα και περισσότερα νέα brands καλλυντικών εισέρχονται στην ήδη τεράστια αγορά, διεκδικώντας μερίδιό της. Ταυτοχρόνως, οι καταναλωτές έχουν γίνει πιο απαιτητικοί και ενημερωμένοι ως προς τη σύσταση των προϊόντων που αγοράζουν, την προέλευσή τους, τα υλικά συσκευασίας καθώς και το αν τα καλλυντικά έχουν δοκιμαστεί σε ζώα (με συνέπεια τη δημιουργία ή μετατροπή ήδη υπαρχόντων brands και προϊόντων σε clean, vegan, cruelty free κ.ο.κ.). Το τελευταίο είναι κυρίως απόρροια του social media influencing και των προϊοντικών review που γίνονται ως επί το πλείστον στο youtube.

Τι σημαίνει όμως “cruelty free”;

Ως cruelty free ορίζονται τα brands που δε δοκιμάζουν τα προϊόντα τους ή συστατικά αυτών σε ζώα και δε συνεργάζονται με προμηθευτή που κάνει δοκιμές σε ζώα. Και γιατί χρειάζεται να γίνονται δοκιμές σε ζώα; Θεωρητικά, τα πειραματόζωα χρησιμοποιούνται για την ανίχνευση τοξικότητας στο τελικό προϊόν. Τοξικότητα είναι ο βαθμός κατά τον οποίο μία ουσία δύναται να προκαλέσει βλάβη σε έναν οργανισμό (στην προκειμένη περίπτωση εισερχόμενη σε αυτόν από το δέρμα, το στόμα ή τα μάτια) ή στο περιβάλλον (για παράδειγμα σε ένα υδρόβιο οικοσύστημα).

Άρα, θα μου πεις, προφανώς και πρέπει να γίνονται πειράματα σε ζώα, εκτός κι αν θέλω να μου πέσει το μάτι την επόμενη φορά που θα βάλω μάσκαρα. Κι όμως! Τα τεστ σε ζώα είναι μία απαρχαιωμένη μέθοδος, που αναπτύχθηκε σε καταστάσεις έκτακτης ανάγκης. Ένα από τα πιο γνωστά τεστ σε ζώα είναι το περιβόητο τεστ Draize, το οποίο αξιολογεί τον ερεθισμό ή τη βλάβη που προκαλείται από χημικές ουσίες απλώς τοποθετώντας τες στα μάτια  κουνελιών (!). Το συγκεκριμένο αναπτύχθηκε από τον FDA το 1944 (δεν το λες και χθες) όταν μία 38χρονη γυναίκα έμεινε τυφλή έπειτα από τη χρήση μάσκαρας που περιείχε παράγωγο από πίσσα.

Όπως καταλαβαίνουμε, πέρα από το ότι πλέον δε χρησιμοποιούνται τέτοια υλικά, αλλά συστατικά τα οποία έχουν δοκιμαστεί σε βάθος χρόνου, η τεχνολογία και η επιστήμη έχουν κάνει κάποια βήματα από τη δεκαετία του ‘40. Πλέον, τα τεστ τοξικότητας, αλλά και αποτελεσματικότητας των προϊόντων γίνονται σε ανθρώπινες κυτταρικές σειρές in vitro, στο εργαστήριο δηλαδή, και μετέπειτα σε εθελοντές (in vivo). Οι κυτταρικές σειρές, όχι μόνο λύνουν το πρόβλημα κακοποίησης ζώων, αλλά είναι μέθοδος πιο ακριβής, επαναλήψιμη, και πιο αντιπροσωπευτική της ανθρώπινης βιολογίας από το μάτι ενός ζώου. Ο Horst Spielmann, τοξικολόγος στο Ομοσπονδιακό Ινστιτούτο Αξιολόγησης Κινδύνων του Βερολίνου είπε χαρακτηριστικά: «Όταν διαπιστώνουμε ότι η κορτιζόνη είναι εμβρυοτοξική για όλα τα είδη στα οποία έχει δοκιμαστεί, εκτός από τον άνθρωπο, σε τι συμπέρασμα οδηγούμαστε;», θέλοντας να τονίσει ότι δε μπορούμε να προβλέψουμε την αντίδραση που θα έχει μία ουσία στον ανθρώπινο οργανισμό, μόνο από πειράματα σε άλλα είδη.

Cruelty free for the win!

Υπάρχουν πολλά brands, τα οποία έχουν ήδη υιοθετήσει τον cruelty free τρόπο παραγωγής καλλυντικών και φέρουν το κουνελάκι-σήμα κατατεθέν της PETA (People for the Ethical Treatment of Animals). Μπορείς εύκολα να τα βρεις με μία αναζήτηση στον παρακάτω σύνδεσμο https://crueltyfree.peta.org/. Ωστόσο, τι συμβαίνει στην περίπτωση ομίλων; Όταν μία μητρική εταιρεία όπως για παράδειγμα η (τεράστια) L’Oreal δεν είναι cruelty free, αλλά πολλές θυγατρικές της, όπως για παράδειγμα η NYX, είναι, θα αγοράσεις από τη θυγατρική στηρίζοντας και τον όμιλο κατά συνέπεια, ή όχι; Αυτό είναι καθαρά προσωπική επιλογή. Πολλοί πιστεύουν ότι στηρίζοντας τις θυγατρικές που ακολουθούν cruelty free τακτικές οδηγούν τον όμιλο προς τη σωστή κατεύθυνση. Δεν υπάρχει σωστή και λάθος απάντηση εδώ.

Η περίπτωση της Κίνας

Γιατί λοιπόν να μην είναι cruelty free μία εταιρεία; Οι περισσότερες χώρες του κόσμου αναγνωρίζουν την ανάγκη εκσυγχρονισμού της τοξικολογίας, κάτι που αντικατοπτρίζεται και στη νομοθεσία τους. Η δοκιμή σε ζώα απαγορεύεται στην Ευρώπη και την Αυστραλία, ενώ στις ΗΠΑ γίνεται προσπάθεια προς αυτή την κατεύθυνση. Ένα τεράστιο μελανό σημείο στο χάρτη αποτελεί η Κίνα, η οποία ανήκει σε μία από τις χώρες που απαιτούν τη δοκιμή όλων των εισαγόμενων καλλυντικών σε ζώα. Αυτό σημαίνει ότι κάθε μάρκα καλλυντικών που θέλει να εξάγει και να πουλήσει στην Κίνα, πρέπει να συναινέσει και να πληρώσει ώστε να δοκιμαστούν τα προϊόντα της σε ζώα από την κινεζική κυβέρνηση.

Προφανώς, πολλές εταιρείες, προκειμένου να μη χάσουν την τεράστια αγορά της Κίνας συνεχίζουν να εξάγουν εκεί, ενώ στις υπόλοιπες χώρες ασκούν cruelty free τακτικές. Είναι λοιπόν αυτές οι εταιρείες cruelty free τελικά; Η PETA καθώς και η μεγαλύτερη μερίδα καταναλωτών λέει όχι. Από αυτό εξαιρούνται τα brands που κάνουν αποκλειστικά online πωλήσεις στην Κίνα. Και πάλι η επιλογή είναι δική σου. Το ελπιδοφόρο είναι ότι και η Κίνα μπαίνει σιγά σιγά  στον cruelty free δρόμο.

Make…up your mind

Αυτό που μπορείς να κάνεις ως καταναλωτής είναι να παίρνεις σωστά ενημερωμένες και conscious αποφάσεις. Α! Και να εκφράζεσαι μέσω του μακιγιάζ! Είναι τέχνη και απελευθέρωση, όχι καμουφλάζ. Κάνε conscious επιλογές και καλά ψώνια!

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    https://www.statista.com/outlook/70010000/138/cosmetics/greece

    https://www.nature.com/articles/438144a

    https://crueltyfree.peta.org/

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(15 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: