«Έναν καφέ με γάλα, παρακαλώ»

Δευτέρα, 11 Φεβρουαρίου 2019, 11:02
«Έναν καφέ με γάλα, παρακαλώ» «Έναν καφέ με γάλα, παρακαλώ» pixabay.com

"Καλημέρα, ένα cappuccino σκέτο, παρακαλώ." Και κάπως έτσι, ξεκινάει η μέρα μου! Θα συμφωνούσατε μαζί μου ότι ένας εύγευστος καφές και ένα πρωινό χαμόγελο, αποτελούν βασικές προϋποθέσεις για να τροφοδοτήσουν με ενέργεια και θετική διάθεση τη μέρα μας. Συνεπώς, για τους περισσότερους από εμάς ο καφές αποτελεί αγαπημένη καθημερινή συνήθεια, μιας και «έχουμε μετρήσει τη ζωή μας με κουταλιές καφέ».

I’ m addicted to coffee, because…

Ήρθε η ώρα λοιπόν, να τον λατρέψουμε ακόμα περισσότερο, καθώς σύμφωνα με έρευνες τα άτομα που πίνουν καφέ ζουν περισσότερο σε σύγκριση με εκείνους που δεν αρέσκονται στην κατανάλωσή του. Μάλιστα, αυτό πιθανόν οφείλεται στις ευεργετικές ιδιότητές του όσον αφορά τη φλεγμονή, τη λειτουργία των πνευμόνων, τη μείωση της ευαισθησίας στην ινσουλίνη και την κατάθλιψη. Έχει αποδειχθεί, επίσης, η αντίστροφη συσχέτιση μεταξύ της κατανάλωσης καφέ και της θνησιμότητας από καρδιακή νόσο, τις ασθένειες του αναπνευστικού και το διαβήτη τύπου 2.

Το «ελιξίριο» αφύπνισης

Ο καφές είναι πλούσια πηγή καφεΐνης, το «ελιξίριο» αφύπνισης για μερικούς. Η καφεΐνη δρα σε ειδικούς υποδοχείς του εγκεφάλου, ανταγωνιζόμενη την πρόσδεση μιας άλλης ουσίας, της αδενοσίνης, η οποία εντοπίζεται ήδη στον εγκέφαλο. Ο μακροχρόνιος δεσμός αδενοσίνης- υποδοχέα, υπεύθυνος να μας βάζει για ύπνο, διακόπτεται από το παροδικό φλέρτ καφεΐνης-υποδοχέα, το οποίο οδηγεί στην εγρήγορσή μας. Ειδικότερα, η αλληλεπίδραση αυτή συμβάλλει στην αύξηση της αντίληψης, τη μείωση της κούρασης μας και την ικανότητα να παραμένουμε ξύπνιοι για περισσότερο χρονικό διάστημα.

«Πράσινος καφές»… ή πράσσειν άλογα;

Εκτός από την καφεΐνη, ο καφές αποτελεί μια πηγή φαινολικών οξέων. Επομένως, μέρος των ευεργετικών ιδιοτήτων των κόκκων καφέ είναι και η τάξη των φαινολικών φυτοθρεπτικών συστατικών που καλούνται χλωρογενικά οξέα, τα οποία προστατεύουν από τις καρδιοαγγειακές παθήσεις, το διαβήτη και συμβάλλουν στη διατήρηση της γλυκόζης σε χαμηλά επίπεδα στο αίμα. Σε αυτό στηρίχθηκαν πολλοί, υποστηρίζοντας ότι ο πράσινος καφές, ο οποίος περιέχει υψηλή συγκέντρωση χλωρογενικού οξέος αδυνατίζει! Σύμφωνα, με την υπόθεση αυτή το χλωρογενικό οξύ εμποδίζει την απελευθέρωση γλυκόζης στο αίμα και αυξάνει τον μεταβολισμό του ήπατος. Βέβαια, οι ισχυρισμοί δεν έχουν αξιολογηθεί επαρκώς.

Οκ, μέχρι εδώ. Και ποιό είδος καφέ έχει τα μεγαλύτερα επίπεδα χλωρογενικού οξέος; Εμείς γνωρίζουμε να διαλέγουμε τις πιο κόκκινες ντομάτες ή το πιο βαθύ πορτοκαλί χρώμα γλυκοπατάτας, καθώς τα περισσότερα φυτικά χρώματα είναι τα ίδια τα αντιοξειδωτικά. Πώς θα επιλέξω τον «υγεινότερο» καφέ; Σύμφωνα με την έρευνα που δημοσιεύτηκε με τίτλο “Variations in caffeine and chlorogenic acid contents of coffees: what are we drinking”, η επιλογή δεν είναι εύκολη. Ειδικότερα, τα αποτελέσματα της μελέτης έδειξαν ότι, όσον αφορά στα επίπεδα χλωρογενικού οξέος, το εύρος είναι μεγάλο (6mg- 188mg) και μάλιστα η φράση «μια κούπα καφέ» δεν υποδηλώνει τίποτα σχετικά με τη σύσταση του και τα επίπεδα χλωρογενικού οξέος που περιέχει. Ενδιαφέρον, φαίνεται το γεγονός ότι τα “Starbucks”, γνωστή από τας Αμερικάς ορμώμενη εταιρεία διανομής καφέ, έχει από τα χαμηλότερα επίπεδα χλωρογενικού οξέος στον καφέ espresso, τα οποία και μειώνονται δραματικά κατά τη διάρκεια του καβουρδίσματος. Όσον αφορά στα επίπεδα της καφεΐνης, δεν επηρεάζονται ακόμα και στον υψηλού καβουρδίσματος καφέ (μαύρου χρώματος), στον οποίο, αντίθετα, το επίπεδο του χλωρογενικού οξέος έχει μειωθεί κατά 90%.

Να βάλω αγελαδινό γάλα στον καφέ;

Ένα άλλο ερώτημα που συνοδεύει τη λέξη καφέ είναι το γάλα. Η αλήθεια για το θέμα είναι ότι ακόμα και με μια σταγόνα γάλα σε μια κούπα καφέ, οι αντιοξειδωτικές του ιδιότητες μειώνονται περισσότερο από το μισό, ενώ η μείωση αυτή μπορεί να φτάσει και το 95% σε καφέδες τύπου latte. Επιπλέον, έπειτα από εξέταση των επιπέδων χλωρογενικού οξέος στο αίμα, έρευνες εντόπισαν χαμηλότερα επίπεδα στα άτομα με ταυτόχρονη κατανάλωση καφέ και γάλακτος. Αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι οι πρωτεΐνες του γάλακτος, όπως η καζεΐνη, αλληλεπιδρούν με το χλωρογενικό οξύ, δυσχεραίνοντας την απορρόφηση του, περισσότερο από το μισό.

Όπως σε όλες τις διατροφικές μας συνήθειες, έτσι και στην κατανάλωση καφέ ισχύει το «μέτρον άριστον». Υπενθυμίζουμε, ότι η συνιστώμενη ημερήσια δόση καφέ είναι 4 – 5 φλιτζάνια, που αντιστοιχούν σε 400mg καφεΐνης για τα υγιή ενήλικα άτομα. Για εγκύους ή για εκείνες που θηλάζουν, το ανώτερο όριο λήψης καφεΐνης είναι 200mg. Επιλέξτε τη δόση σας σε καφεΐνη (μηδενική, χαμηλή, μεσαία ή υψηλή) και δείτε πώς αντιδρά το σώμα σας ανάλογα με αυτό που θέλετε να πετύχετε.

ή γάλα σόγιας…;

Εάν όμως χρησιμοποιήσω γάλα σόγιας, το οποίο διαθέτει ορισμένα εγγενή πλεονεκτήματα σε σύγκριση με το αγελαδινό, άραγε θα παρατηρηθεί το ίδιο «μπλοκάρισμα» στα επίπεδα απορρόφησης; Η απάντηση εδώ είναι ξεκάθαρα «όχι». Δεν παρατηρείται καμία σημαντική διαφορά στα επίπεδα απορρόφησης των φυτοθρεπτικών ουσιών του καφέ κατά την ταυτόχρονη κατανάλωση καφέ και γάλακτος σόγιας, σε σύγκριση με την κατανάλωση μόνο καφέ (χωρίς γάλα). Αυτό που συμβαίνει είναι ότι αν και οι πρωτεΐνες, μειώνουν την απορρόφηση του χλωρογενικού οξέος στο άνω μέρος του πεπτικού συστήματος, λόγω των μεταξύ τους αλληλεπιδράσεων, το σύμπλοκο πρωτεϊνης-χλωρογενικού οξέος φαίνεται να απελευθερώνεται στη συνέχεια, χάρη στο μεταβολισμό του συμπλόκου από τα εντερικά βακτήρια του κάτω μέρους του εντέρου και να εξέρχεται εν τέλει με τα ούρα, αφού απορροφηθεί.

Όπως σε όλες τις διατροφικές μας συνήθειες, έτσι και στην κατανάλωση καφέ ισχύει το «μέτρον άριστον». Υπενθυμίζουμε, ότι η συνιστώμενη ημερήσια δόση καφέ είναι 4 – 5 φλιτζάνια, τα οποία αντιστοιχούν σε 400mg καφεΐνης, για τα υγιή ενήλικα άτομα. Για εγκύους ή για θηλάζουσες, το ανώτερο όριο λήψης καφεΐνης είναι 200mg. Επιλέξτε τη δόση σας σε καφεΐνη (μηδενική, χαμηλή, μεσαία ή υψηλή) και δείτε πώς αντιδρά το σώμα σας ανάλογα με αυτό που θέλετε να πετύχετε.

Για οτιδήποτε και αν δοκιμάσετε, πρέπει πρώτα να συμβουλευτείτε το διατροφολόγο σας!

Εσύ, ό,τι καφέ και αν επιλέξεις, απόλαυσε τον(!)…καθώς it’s the little things that make people happy.

 

Ήξερες ότι: Όσο μεγαλύτερος είναι ο χρόνος ή/και η θερμοκρασία καβουρδίσματος, τόσο πιο σκούρος σε χρώμα ο τελικός κόκκος καφέ; Και όσο πιο σκούρος ο κόκκος, τόσο πιο γλυκόπικρη και έντονη η γεύση του καφέ!

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(10 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: