Πολύγλωσσος από κούνια

Παρασκευή, 23 Απριλίου 2021, 12:04
Πολύγλωσσος από κούνια Πολύγλωσσος από κούνια

Πλέον, το να γνωρίζει κανείς να μιλά μια τουλάχιστον ξένη γλώσσα δεν αποτελεί προνόμιο αλλά αναγκαιότητα. Είναι ένα ακόμη εφόδιο το οποίο συνεισφέρει στην «εξέλιξη» του ανθρώπου. Δίνουμε όμως την ανάλογη αξία; Προτρέπουμε παιδιά προσχολικής ηλικίας να γνωρίσουν μια άλλη γλώσσα;

Αν υποθέσουμε ότι η απάντηση είναι θετική τότε πρέπει να αναρωτηθούμε, αν χρησιμοποιούμε όλα τα διαθέσιμα μέσα για αποτελεσματικότερη εκμάθηση. Προτού όμως παραθέσουμε λύσεις και προτάσεις σε μια απορία σαν κι αυτή ας εξετάσουμε την πρώτη ερώτηση μας σχετικά με την αξία που δίνουμε στην εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στη παιδική ηλικία.

Μαθαίνουν εύκολα και γρήγορα

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ πόσο εύκολα μπορεί ένα παιδί ηλικίας κάτω των 10 ετών να μάθει να επικοινωνεί σε μια ξένη γλώσσα; Τόσο εύκολα όσο έμαθε και τη μητρική του. Είναι κάτι που ακούγεται δύσκολο ή ακατόρθωτο όμως υπάρχουν ορισμένοι παράγοντες που καθιστούν τόσο μικρά παιδιά ικανά για τόσο μεγάλα επιτεύγματα. Να τονίσουμε όμως πως αναφερόμαστε στο κομμάτι μόνος της επικοινωνίας μιας άλλης γλώσσας.

Το σύγχρονο πολύγλωσσο περιβάλλον με τα video games, τη ξένη μουσική ακόμη και το Netflix συνεργάζεται άριστα με τον παιδικό εγκέφαλο. Αξίζει όμως να τονιστεί ότι δεν προτρέπουμε τα παιδιά να ασχολούνται συνεχώς με αυτά τα μέσα καθώς αυτό τα καθηλώνει και λειτουργεί αρνητικά ως προς την κοινωνικοποίηση τους. Μέτρον άριστον όπως λέει το γνωστό ρητό. Τα παιδιά είναι σαν σφουγγάρια, δέχονται συνεχώς ερεθίσματα από το περιβάλλον και με το υψηλό κίνητρο τους για μάθηση υιοθετούν ήχους, λέξεις, φράσεις μιας άλλης γλώσσας πολύ πιο εύκολα από έναν ενήλικα. Πως όμως συμβαίνει αυτό; Η βιολογική πλευρά του θέματος έχει να κάνει με την  περίοδο στην οποία οι νευρικές συνάψεις σε έναν παιδικό εγκέφαλο σχηματίζονται με ταχύ ρυθμό. Αυτό σε συνδυασμό με την πλαστικότητα του εγκεφάλου κάνει την μάθηση πολύ πιο γρήγορη. Η πλαστικότητα λοιπόν με τη σειρά της επιτρέπει στα παιδιά να χρησιμοποιούν και τα δύο εγκεφαλικά ημισφαίρια εξίσου αποδοτικά.

Λαμβάνοντας υπόψη ότι το αριστερό εγκεφαλικό ημισφαίριο σχετίζεται με την ανάλυση δεδομένων και με τη λογική, ενώ το δεξί έχει πιο συναισθηματικό χαρακτήρα πρέπει να ανακαλύψουμε ποιο από τα δύο ερεθίζει η εκμάθηση μιας γλώσσας. Και τα δύο ! Αυτός είναι και ο λόγος που η πλαστικότητα του εγκεφάλου κάνει πιο εύκολη την μάθηση μιας άλλης γλώσσας.

 Δεν είναι όμως όλοι οι λόγοι βιολογικοί. Το κυνήγι των παιδιών για κάτι νέο δε σταματά ποτέ. Ακόμη κι αν αποτυγχάνουν δεν έχουν καμία αναστολή. Δεν ντρέπονται να κάνουν λάθη και ούτε ενδιαφέρονται για την γνώμη άλλων. Έχουν κίνητρο και φυσικά απεριόριστο ελεύθερο χρόνο.

Οφέλη περισσότερα από όσα γνωρίζουμε!

Ήδη διαβάζοντας την επικεφαλίδα αυτής της παραγράφου μας έρχονται στο μυαλό ορισμένα οφέλη από την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας. Αρχικά αυτό που περιμένεις να διαβάσεις πρώτο είναι ότι η  μάθηση μιας γλώσσας χρησιμεύσει ως εφόδιο για τη μετέπειτα ζωή. Για την εύρεση εργασίας, για κοινωνική ανέλιξη ή για επικοινωνία με ανθρώπους άλλων λαών. Εξάλλου ζούμε σε μια εποχή όπου οι λαοί έρχονται σε αλληλεπίδραση καθημερινά είτε μέσω διαδικτύου είτε με τα ταξίδια. Όλα αυτά βέβαια αν και οφέλη βασίζονται πρώτα στο πως έχει επηρεάσει η εκμάθηση της γλώσσας τον εγκέφαλο του παιδιού. Όπως αναφέραμε προηγουμένως, από τη συσχέτισης της γλώσσας με τα εγκεφαλικά ημισφαίρια, αμέσως μπορούμε να συμπεράνουμε ότι ο εγκέφαλος λειτουργεί με πιο πολύπλοκο και πιο ενεργό τρόπο ταυτόχρονα. Έτσι, αναπτύσσεται υψηλότερος αριθμός νευρώνων και συνάψεων με κύριο αποτέλεσμα την καλύτερη μνήμη του ατόμου όταν μαθαίνει κάτι καινούριο. Ένα ακόμη σπουδαίο γεγονός είναι ότι κατά την εκμάθηση μιας ξένης γλώσσας στοχεύεται και ενδυναμώνεται ο προμετωπιαίος φλοιός του εγκεφάλου ο οποίος ευθύνεται για τις ενέργειες του ατόμου όσον αφορά την εκτέλεση μια δραστηριότητας την επίλυση προβλημάτων, την συγκέντρωση αλλά και την ενασχόληση με πολλά πράγματα ταυτόχρονα (multitasking). Τέλος, όσο παράξενο κι αν ακούγεται η γνώση ξένων γλωσσών ήδη πριν τα 10 έτη επηρεάζει την προσέγγιση του ατόμου προς την κοινωνία. Φαίνεται ότι τα άτομα αυτά έχουν μεγαλύτερη κοινωνική κατανόηση. Προσεγγίζουν καθημερινές καταστάσεις με έναν πιο συναισθηματικό τρόπο και όχι τόσο βασισμένο στην λογική. 

Προτείνουμε – Παροτρύνουμε

Ο ανθρώπινος εγκέφαλος είναι ήδη εφοδιασμένος για να μάθει. Από την άλλη, το ίδιο εφοδιασμένη είναι η τεχνολογία και η γνώση του σήμερα. Τα παιδιά μαθαίνουν οτιδήποτε εξερευνώντας – αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον. Ήδη από το σπίτι γονείς μπορούν να χρησιμοποιούν  παιχνίδια ή εφαρμογές με μουσική και διαδραστικό περιχεόμενο μαθαίνοντας ταυτόχρονα στο παιδί τους μια ξένη γλώσσα. Τα κινούμενα σχέδια επίσης είναι κάτι που αγαπούν και μπορεί να αποτελέσει ένα σημείο κλειδί για την εκμάθηση μιας γλώσσας πολύ απλά προβάλλοντας τα στα αγγλικά για παράδειγμα.

Ίδια αλληλεπίδραση μπορεί να προσφέρει και το σχολείο. Δεν αρκεί μόνο να αυξάνονται οι ώρες διδασκαλίας ξένης γλώσσας. Μια πολύ απλή λύση είναι η εισαγωγή ξένων όρων και σε άλλα μαθήματα -όπου φυσικά αυτό είναι εφικτό. Μικρές απλές λέξεις κάθε φορά αν και μοιάζουν ασήμαντες οπτικά, εγκεφαλικά είναι τεράστιας σημασίας.

Είναι στο χέρι μας

Η γνωριμία με τη μητρική γλώσσα συμβαίνει ήδη σε βρεφική ηλικία. Ήχοι γίνονται λέξεις και στη συνέχεια οι λέξεις αποκτούν νόημα. Όπως ένα μωρό συνδυάζει τη λέξη «μαμά» με κάτι που το αγαπά και το φροντίζει, το ίδιο συμβαίνει και με την ίδια λέξη σε άλλη γλώσσα. Μαθαίνουν γρήγορα, πολύ απλά υιοθετώντας ήχους και λέξεις που αργότερα γίνονται προτάσεις. Για αυτόν τον λόγο είναι σημαντικό να τρέφουμε αυτό το κίνητρο τους για μάθηση μέσω της τεχνολογίας πάντα όμως με την κατάλληλη καθοδήγηση και να τα ενθαρρύνουμε σε ένα περιβάλλον φιλικό προς τις ξένες γλώσσες

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    Ghasemi, Babak, and Masoud Hashemi. "Foreign language learning during childhood." Procedia-Social and Behavioral Sciences 28 (2011): 872-876.

    Byers-Heinlein, Krista, and Casey Lew-Williams. "Bilingualism in the early years: What the science says." LEARNing landscapes 7.1 (2013): 95.

    Winskel, Heather, et al. "Challenges of foreign language learning in early childhood." Global Language Policies and Local Educational Practices and Cultures (2016): 142-156.

    Γιαπιτζάκη, Παρασκευή, and Αθηνά Ευσταθίου. "H επίδραση των τεχνολογικών οπτικοακουστικών μέσων στην γλωσσική ανάπτυξη των παιδιών. Έρευνα με χρήση ερωτηματολογίου για γονείς παιδιών προσχολικής ηλικίας." (2018).

    https://ed.ted.com/lessons/how-speaking-multiple-languages-benefits-the-brain-mia-nacamulli

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(2 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: