Αισθητηριακά δωμάτια και αθλητισμός: η λύση για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού

Τρίτη, 17 Ιανουαρίου 2023, 09:01
Αισθητηριακά δωμάτια και αθλητισμός: η λύση για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού Αισθητηριακά δωμάτια και αθλητισμός: η λύση για τα άτομα στο φάσμα του αυτισμού

Ο αθλητισμός συναντά μεγάλη απήχηση σε σημαντική μερίδα του πληθυσμού τόσο σε ερασιτεχνικό όσο και σε επαγγελματικό επίπεδο, από την παρακολούθηση αθλητικών γεγονότων έως και τη συμμετοχή σε αυτά. Ωστόσο, για τα άτομα με διαταραχές αυτιστικού φάσματος, η χαμηλή προσβασιμότητα σε συνδυασμό τις προκλήσεις που συνοδεύουν τη διαταραχή, η ενασχόληση με αθλητικές δραστηριότητες δεν αποτελεί σύνηθες φαινόμενο, παρά το πλήθος οφελών που μπορεί να προσφέρει.

Προβληματισμός ή πηγή έμπνευσης;

Πριν όμως περάσουμε στη συμμετοχή, είναι σημαντικό να αναφέρουμε πως ακόμη και η παρακολούθηση ενός αθλητικού γεγονότος, όταν αποτελεί μια ευχάριστη και άνετη εμπειρία για ένα άτομο με διαταραχές αυτιστικού φάσματος (ΔΑΦ) μπορεί να συμβάλλει στην ανάπτυξη του ενθουσιασμού και στη μετέπειτα ενασχόληση του με τον αθλητισμό. Αυτό που έρχεται να μας ανησυχήσει πρώτο, είναι η υπερευαισθησία των ατόμων αυτών σε ορισμένες αισθητηριακές εισροές του περιβάλλοντος. Αυτό μπορεί να σημαίνει ότι σε ένα αθλητικό γεγονός υψηλής έντασης, με αρκετό θόρυβο και εναλλαγές του φωτισμού τα άτομα με ΔΑΦ μπορεί να συναντήσουν προκλήσεις όπως στρες και ανησυχία, τα οποία με τη σειρά τους μπορεί να οδηγήσουν στην εκδήλωση μιας στερεοτυπικής συμπεριφοράς (επαναλαμβανόμενη κίνηση άκρων, ηχολαλία κ.α). Αυτομάτως η παρακολούθηση ενός αγώνα για παράδειγμα, μπορεί να μετατραπεί σε μια αρνητική και προς αποφυγή μελλοντική εμπειρία.

 

Μια ιδέα που αξίζει να διαδοθεί

Πάνω σε αυτό το δεδομένο βασίστηκε και η καινοτομία του Πανεπιστημίου St. Joseph στις Η.Π.Α., με μια δράση που αφορούσε τη διαμόρφωση ενός χώρου σε κλειστό γήπεδο καλαθοσφαίρισης με εξειδικευμένο εξοπλισμό και προσωπικό, το οποίο χρησιμεύει για τη χαλάρωση των ατόμων με ΔΑΦ στην περίπτωση που τα εξωτερικά ερεθίσματα ενός τέτοιου χώρου (θόρυβος, έντονος φωτισμός κλπ.) οδηγήσουν στην απώλεια της ηρεμίας τους και συνεπώς, να χρειαστούν περιόδους χαλάρωσης. Ο χώρος αυτός συναντάται με την ονομασία, αίθουσα χαλάρωσης ή αισθητηριακή αίθουσα (Break Room/Sensory Room). Για να φανταστούμε πως μπορεί να είναι μια τέτοια αίθουσα δεν είναι ανάγκη να σκεφτούμε πολύπλοκα. Με πολύ απλά λόγια είναι ένας χώρος γεμάτος με ερεθίσματα με σκοπό την δημιουργική ενασχόληση αλλά και χαλάρωση του ατόμου. Η καινοτομία αυτή αποδεικνύει πως τα αθλητικά δρώμενα μπορούν πράγματι να αποτελέσουν ευχάριστη εμπειρία για όλους.

Από που «κλέβει» ο αθλητισμός αυτή την ιδέα;

Αισθητηριακές αίθουσες μπορούμε να συναντήσουμε κυρίως σε κλινικά περιβάλλοντα όπως σε γραφεία εργοθεραπευτών ή σε άλλους χώρους διαμονής ατόμων με ΔΑΦ. Ακόμη διάφοροι γονείς έχουν διαμορφώσει έναν τέτοιο χώρο στο σπίτι με απλά υλικά προσπαθώντας να προσφέρουν άνεση και δημιουργική απασχόληση στα παιδιά τους. Σε αθλητικούς χώρους ωστόσο δεν είναι κάτι το οποίο είναι ακόμη διαδεδομένο, ειδικότερα στην Ευρώπη.

Τι είναι πρακτικά μια αισθητηριακή αίθουσα;

Στις αισθητηριακές αίθουσες (sensory rooms) τα υλικά που μπορεί κανείς να συναντήσει είναι ακουστικά, μικρές κούνιες, φουσκωτά καθίσματα, μπάλες διαφόρων μεγεθών, μαλακές κουβέρτες, σανίδες ισορροπίας κ.α. Ακόμη ο χώρος δεν αποτελείται από υψηλές απαιτήσεις. Είναι ανάγκη ωστόσο να χαρακτηρίζεται από ησυχία κι έναν φυσιολογικό φωτισμό. Η ποικιλία των αισθητηριακών εισροών που μπορεί μια τέτοια αίθουσα να παρέχει συμβάλλει χαλαρωτικά και προσφέρει την ευκαιρία δημιουργικής απασχόλησης και εξερεύνησης.

Ο αθλητισμός μπορεί να είναι προσβάσιμος !

Οι αισθητηριακές αίθουσες (sensory rooms) αποτελούν μια μηδενικού ρίσκου προσπάθεια στον χώρο του αθλητισμού, η οποία έχει τόσα να προσφέρει για τους φίλους και συνανθρώπους μας στο φάσμα του αυτισμού. Τα αθλητικά γεγονότα αποτελούν μια γιορτή και για αυτό είναι σημαντικό να προσπαθήσουμε να μπορούν όλοι να συμμετέχουν σε αυτή.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές
    • Rudy, L. (2022). How to Create a Sensory Room for Your Autistic Child
    • Barton, M. L., Robins, D. L., Jashar, D., Brennan, L., & Fein, D. (2013). Sensitivity and specificity of proposed DSM-5 criteria for autism spectrum disorder in toddlers. Journal of autism and developmental disorders43(5), 1184–1195. https://doi.org/10.1007/s10803-013-1817-8

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(1 Ψήφος)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: