Πώς η Επιστήμη επαναπροσδιορίζει…την Τέχνη.

Δευτέρα, 31 Ιανουαρίου 2022, 04:01
Πώς η Επιστήμη επαναπροσδιορίζει…την Τέχνη. Πώς η Επιστήμη επαναπροσδιορίζει…την Τέχνη.

Κάθε φορά που επισκέπτομαι ένα μουσείο μοντέρνας τέχνης, παρατηρώ τη φύση των εκθεμάτων. Βλέπω καμπύλες, σφαίρες, σπείρες, ευθείες, σημεία, ασύμμετρους όγκους, ελλείψεις. Και μου δημιουργείται πάντα μια αίσθηση ότι απέναντί μου έχω μια διαφορετική και σημαντικά ομορφότερη πτυχή τεχνολογικής πεζότητας. Τα πάντα μου θυμίζουν Επιστήμη. Ίσως λόγω επαγγέλματος; Κάποιας προσωπικής ανάγκης να συσχετίζω τα πάντα; Μοιάζουν σαν φιλοσοφίες; Είναι που χρειάζονται φαντασία για να δουλέψουν και οι δυο; Υπάρχει κάποια ουσιαστική σύνδεση μεταξύ Τέχνης και Επιστήμης τελοσπάντων; Για πάμε να δούμε…

Ο 20ος αιώνας και η αλληλεπίδραση των δύο κόσμων

Ο συσχετισμός μεταξύ Τέχνης και Επιστήμης, δυο φαινομενικά άσχετων κόσμων, είναι ένα θέμα που έχει απασχολήσει πολλούς επιστήμονες στο παρελθόν και συνεχίζει να αποτελεί θέμα έρευνας, τόσο σε κλάδους ανθρωπιστικών, όσο και θετικών επιστημών. Και η σχέση αυτή έχει μακρά ιστορία. Το έργο του Λεονάρντο Ντα Βίντσι θεωρείται για παράδειγμα η επιτομή αυτής της συνάντησης. Η μελέτη της ανθρώπινης ανατομίας, της μηχανικής και της αστρονομίας καθόρισε χαρακτηριστικά σημεία του έργου του, όπως το διάσημο βλέμμα της Μόνα Λίζα.

Ιδιαίτερο ενδιαφέρον παρουσιάζει, ωστόσο, η ταυτόχρονη εξέλιξη της μοντέρνας Τέχνης με την εμφάνιση της μοντέρνας Φυσικής κατά τον 20ό αιώνα που είναι και η πιο δημοφιλής σύνδεση που γίνεται συνήθως. Οι ανακαλύψεις στον κόσμο της φυσικής στην αρχή του 20ού αιώνα, όπως η θεωρία της γενικής και ειδικής σχετικότητας του Einstein, υπήρξαν ανατρεπτικές και καθόρισαν σε μεγάλο βαθμό τον κόσμο όπως τον ξέρουμε σήμερα. Οι κοινωνικές προεκτάσεις τέτοιων επιστημονικών ανακαλύψεων ήταν αμέτρητες και όπως είναι φυσικό τα καλλιτεχνικά ρεύματα που εξελίχθηκαν ταυτόχρονα με αυτές, όπως ο Κυβισμός, θεωρείται πως επηρεάστηκαν σε μεγάλο βαθμό. Και αυτό συνέβη γιατί όπως ένα έργο τέχνης έχει τη δυναμική να επηρεάσει, αναπόφευκτα επηρεάζεται από το κοινωνικό, ιστορικό και πολιτισμικό πλαίσιο μέσα στο οποίο δημιουργείται. Ωστόσο, η υπόθεση αυτή, όσο λογική και αν είναι, προήλθε κυρίως από τη γνώμη κριτικών της εποχής. Ειδικοί, αντίθετα, παρατήρησαν πιο άμεσες σχέσεις. Μελετώντας ταυτόχρονα το έργο των Einstein και Picasso, δυο σημαντικών και σύγχρονων εκπροσώπων του διπόλου Επιστήμης-Τέχνης, αναδεικνύονται σημαντικές ομοιότητες στην μεθοδολογία τους. Είναι γνωστό πως όλη η φιλοσοφία και των δύο στηρίχθηκε σε έννοιες όπως η συμμετρία ή οι πολλές διαστάσεις. Είναι λοιπόν, σχεδόν βέβαιο πως πολλά έργα τέχνης είτε επηρεάστηκαν από την επιστημονική πρόοδο της εποχής, είτε Επιστήμη και Τέχνη έλαβαν τις ίδιες επιρροές από την κοινωνία και ακολούθησαν η καθεμιά το δρόμο της, έναν δρόμο που έχει ομοιότητες στη φιλοσοφία του. 

https://www.sciencefriday.com/segments/leonardo-da-vinci-master-of-art-and-science/https://www.sciencefriday.com/segments/leonardo-da-vinci-master-of-art-and-science/

 

Τέχνη που δεν θα υπήρχε χωρίς την Επιστήμη

Οι ιδέες και οι έννοιες που εισάγει η Επιστήμη και οι οποίες μπορούν να εμπνεύσουν και να καθορίσουν σημαντικά την καλλιτεχνική δημιουργία, αποτελούν μία ιστορία. Υπάρχει όμως ένα ακόμη πολύ σημαντικό σημείο. Πολλά είδη Τέχνης δεν θα μπορούσαν κυριολεκτικά να υπάρχουν χωρίς τη βοήθεια επιστημονικών ανακαλύψεων. Έτσι, αν και στο πρώτο μισό του προηγούμενου αιώνα οι καλλιτέχνες χρησιμοποίησαν μόνο τις ιδέες της επιστήμης και της τεχνολογίας, στο δεύτερο μισό του άρχισαν να χρησιμοποιούν και τα μέσα που αυτές προσφέρουν. Τα παραδείγματα πολλά: από τα χρώματα και τα υλικά ζωγραφικής και γλυπτικής, μέχρι τις φωτογραφικές μηχανές και τα υλικά εμφάνισης φωτογραφιών. Η σύγχρονη καλλιτεχνική δημιουργία που βασίζεται σε ψηφιακά μέσα, ή η μουσική θα ήταν δύσκολο να εξελιχθούν χωρίς την ανάπτυξη της τεχνολογίας. Προσωπικά πιστεύω πως η Τέχνη είναι αυτή που κατά κύριο λόγο ευνοείται από την Επιστήμη. Το αν μπορεί να γίνει και το αντίστροφο, θέλει πολλή συζήτηση. Θα κλείσω ωστόσο, με μια σκέψη του Albert Einstein:«Οι σπουδαιότεροι Επιστήμονες είναι και καλλιτέχνες».

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    Miller, Arthur I. "The colliding worlds of art and science." Nature nanotechnology 14.5 (2019): 400-400.

    Pepperell, Robert. "Einstein Picasso: Space, Time, and the Beauty That Causes Havoc." (2004): 73-75.

    Eldred, Sheila Mulrooney. "Art–science collaborations: Change of perspective." Nature 537.7618 (2016): 125-126.

    Ackerman, James S. "Leonardo da Vinci: art in science." Daedalus 127.1 (1998): 207-224.

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(4 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: