Superfoods και διατροφή στην εποχή των social media

Δευτέρα, 08 Φεβρουαρίου 2021, 11:02
Superfoods και διατροφή στην εποχή των social media Superfoods και διατροφή στην εποχή των social media Photo by Rachael Gorjestani on Unsplash

Ένα είναι σίγουρο, στη χρυσή εποχή των social media, η εικόνα θεωρείται μία πολύ σημαντική παράμετρος. Ο βομβαρδισμός διαφημίσεων που ανταποκρίνονται στα γούστα μας και μας παρέχονται δωρεάν και ανελέητα, καλλιεργούν όλο και περισσότερο την ανάγκη για αλλαγή και ενσωμάτωση σε αυτή τη νέα κοινότητα αψεγάδιαστων προτύπων ομορφιάς. Αυτό δεν είναι κάτι καινούργιο, φυσικά. Η βιομηχανία των προϊόντων που συμβάλλουν στην βελτίωση της εικόνας του ανθρώπινου σώματος ανθίζει εδώ και δεκαετίες. Προϊόντα αντί-γήρανσης, αντι-οξειδωτικά, κατά της παχυσαρκίας, κατά της χαλάρωσης, κατά, κατά, κατά… μία τεράστια λίστα από «κατά» και «αντί», με σκοπό όλα να γίνονται χωρίς κόπο!

Αν επιθυμούμε μία λεπτή μέση, χρησιμοποιούμε ειδικά προϊόντα σύσφιξης. Αντίστοιχα, για ένα δέρμα χωρίς ρυτίδες και με σύμμαχο την ακριβότερη αντιγηραντική κρέμα, ο καλός ύπνος ή η διακοπή του καπνίσματος παραβλέπονται σαν να μην παίζουν κανέναν απολύτως ρόλο. Ο κοινός παράγοντας, ο οποίος στηρίζει τόσα χρόνια τη βιομηχανία της ομορφιάς, είναι, φυσικά, το «πώς να δείχνεις όμορφος χωρίς να κάνεις τίποτα» γιατί η γυμναστική θέλει χρόνο, το να μαγειρεύουμε και να τρώμε σωστά θέλει χρόνο, το να προσέχουμε τον εαυτό μας θέλει χρόνο.

Τι είναι οι Yπερτροφές (Superfoods);

Η βιομηχανία των τροφίμων έρχεται δυναμικά να συμπληρώσει την απότομη στροφή προς τον υγειινό τρόπο ζωής. Εδώ θέλω για λίγο την προσοχή σας!... Είναι ok να τρώμε γλουτένη αν δεν έχουμε κάποια αλλεργία ή δυσανεξία σε αυτή!

Έτσι, η κατανάλωση υπερτροφών (superfoods), είτε ακατέργαστων, είτε σε μορφή συμπληρωμάτων, είναι με τη σειρά της ένα φλέγον θέμα συζήτησης στο χώρο ενός γυμναστηρίου ή ανάμεσα σε ανθρώπους που τους απασχολεί η εικόνα του σώματός τους. Ωστόσο, ο όρος "superfoods" έχει εισαχθεί κυρίως ως διαφημιστικός. Αναφέρεται σε τροφές υψηλής θρεπτικής και βιολογικής αξίας, λόγω μεγάλης συγκέντρωσης θρεπτικών και βιοδραστικών συστατικών, αντίστοιχα, όπως είναι τα Gojiberries, cranberries, acai, νερό καρύδας, kale, κινόα, γαϊδουράγκαθο, ιπποφαές ή σπόροι chia. Πολλές φορές παρατηρείται πως οι τιμές τους είναι αυξημένες συγκριτικά με προϊόντα ευρείας κατανάλωσης αντίστοιχης κατηγορίας. Ένα μεγάλο ποσοστό επιστημονικών ερευνών είναι υπό εξέλιξη και διερευνούν την ικανότητα των τροφών αυτών να συμβάλλουν στη μακροζωία ή στην πρόληψη και αντιμετώπιση ασθενειών.

Δηλαδή τα superfoods είναι καλά για την υγεία;  

Σύγχρονα ερευνητικά δεδομένα σχετικά με τη χημεία και τη βιοδραστικότητα των υπερτροφών συμφωνούν στο ότι η κατανάλωσή τους δεν ενέχει κάποιον κίνδυνο. Αντιθέτως, πολλές μελέτες επιβεβαιώνουν την υψηλή διατροφική τους αξία, η οποία, ωστόσο, είναι συγκρίσιμη σε πολλές περιπτώσεις με απλές κοινές τροφές. Η ιδιαίτερη αξία τους μπορεί να αναδειχθεί όταν γίνουν κομμάτι μιας ισορροπημένης διατροφής. Όπως πάντα, οι υπερβολές δεν είναι ποτέ καλή ιδέα, έτσι και τα superfoods μπορεί να προκαλέσουν βλάβες στον οργανισμό όταν καταναλωθούν σε μεγάλη ποσότητα. Ένα χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί το ότι, η μεγάλη συγκέντρωση αντιοξειδωτικών μορίων στο αίμα, δεν ενισχύει απαραίτητα το ανοσοποιητικό σύστημα αλλά μπορεί να έχει αντίστροφη δράση, επικίνδυνη για τη φυσιολογική λειτουργία των κυττάρων.

Σούπερ χημεία ή σούπερ μόδα;

Η κατανάλωση υπερτροφών λειτουργεί ίσως «ψυχοθεραπευτικά», μας κάνει να νιώθουμε πως επανορθώνουμε για άλλες κακές συνήθειες. Μπορούμε εύκολα να πείσουμε τον εαυτό μας πως ένα κέικ, το οποίο περιέχει βατόμουρα, είναι πιο υγειινό από ένα άλλο. Κάτι λοιπόν, το οποίο πολλές φορές ξεκινά ως μια βάση για σωστή διατροφή, μπορεί πολύ εύκολα να διαστρεβλωθεί, μέσω ενός πολύ δυνατού πλάνου μάρκετινγκ. Ένας επαγγελματίας του μάρκετινγκ που ασχολείται σήμερα με την αγορά των superfoods, έχει όλο το χώρο και τα μέσα να κάνει καταπληκτικά τη δουλειά του. Ένας επιστήμονας οφείλει, από την άλλη, να αποδομεί μόδες που είναι δυνητικά επικίνδυνες για την υγεία των καταναλωτών. Ένας καταναλωτής, τέλος, καλό είναι να ενημερώνεται για τα προϊόντα που επιθυμεί να αγοράσει από αξιόπιστες πηγές. Φυσικά, για ό,τι αφορά θέματα της υγείας του, για τα οποία χρειάζεται να ακολουθηθεί κάποια ιδιαίτερη διατροφή, όπως προβλήματα βάρους, να συμβουλεύεται πάντα έναν ειδικό (γιατρό ή ειδικό διατροφολόγο).

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/1469540518773825

    https://www.hsph.harvard.edu/nutritionsource/superfoods/

    https://www.foodandnutritionjournal.org/volume6number3/superfoodsrecent-data-on-their-rolein-the-prevention-of-diseases/

    Carlsen et al. Nutrition Journal 2010, 9:3

    Podmore, I., Griffiths, H., Herbert, K. et al. Vitamin C exhibits pro-oxidant properties. Nature 392, 559 (1998).

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(3 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: