Γάλα VS Ακμή:… και ο νικητής είναι;

Παρασκευή, 17 Μαϊος 2019, 06:05
Γάλα VS Ακμή:… και ο νικητής είναι; Γάλα VS Ακμή:… και ο νικητής είναι; Photo by Elliot Banks on Unsplash

Ήμουν 13 ετών όταν τα πρώτα σημάδια της ακμής έκαναν δειλά την εμφάνιση τους. Εφηβική ηλικία, λοιπόν, εκείνα τα χρόνια που κάθε φωτογραφία από παιδικά πάρτι και οικογενειακές εκδρομές θέλεις να έχει καταχωνιαστεί κάπου στο σπίτι ή να έχει χαθεί. Μεγάλωσα, ψήλωσα και μαζί με τα χρόνια της εφηβείας, εξαφανίστηκαν και τα σημάδια της ακμής.

Η διατροφή «φουντώνει» την ακμή

Ενδιαφέρον είναι ότι η ακμή αποτελεί την πιο συχνή δερματική πάθηση των δυτικών πολιτισμών, έχοντας εξελιχθεί σε επιδημία και επηρεάζει περισσότερο από το 85% των εφήβων, ενώ μερικές φορές επιμένει και κατά τη διάρκεια της ενηλικίωσης. Όμως, σημάδια ακμής δεν παρατηρούνται σε μη-δυτικούς πολιτισμούς όπως στους Ινούιτ (Εσκιμώοι της Αλάσκας, της Γροιλανδίας και του Καναδά) και στους πληθυσμούς των νησιών Οκινάουα και της Κιτάβα, στις διατροφικές επιλογές των οποίων δε συμπεριλαμβάνονται το γάλα και τα γαλακτοκομικά προϊόντα, καθώς επίσης και τροφές υδατανθράκων υψηλού γλυκαιμικού δείκτη (αριθμός στην κλίμακα του 0-100 που κατατάσσει τις τροφές ανάλογα με το πόσο γρήγορα ανεβάζουν τα επίπεδα του σακχάρου στο αίμα). Μάλιστα, τα τελευταία χρόνια εντείνονται οι επιδημιολογικές μελέτες που συσχετίζουν το διατροφικό παράγοντα με την αιτιολογία της ακμής.

και πιο συγκεκριμένα…

Σε ένα θέμα, όπως αυτό της ακμής, για το οποίο γράφονται καθημερινά αρκετά και αναπαράγονται ακόμα περισσότερα, εμείς θα εστιάσουμε στο πώς η κατανάλωση των γαλακτοκομικών προϊόντων σχετίζεται εν τέλει με την εκδήλωση ακμής. Επιδημιολογική μελέτη σε άτομα ηλικίας 7- 30 ετών, που δημοσιεύτηκε στο περιοδικό Nutrients το 2018, συσχετίζει την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων όπως γάλα, γιαούρτι και τυρί με την αυξημένη πιθανότητα εκδήλωσης ακμής. Ειδικότερα, η έρευνα υπογραμμίζει ότι η κατανάλωση οποιουδήποτε γαλακτοκομικού προϊόντος, πλήρους ή χαμηλού σε λιπαρά και αποβουτυρωμένου, ανεξάρτητα από τη συχνότητα, σχετίζεται με αυξημένα ποσοστά ακμής. Αναλύοντας διεξοδικά τα αποτελέσματα, η κατανάλωση ενός ή περισσοτέρων ποτηριών γάλακτος σε καθημερινή βάση αποτελεί τον μεγαλύτερο «ένοχο», σε αντίθεση με την κατανάλωση τυριού που σχετίζεται λιγότερο με την ακμή. Ωστόσο, η ετερογένεια των δειγμάτων δεν παραπέμπει σε ένα απόλυτο συμπέρασμα.

γιατί, όμως;

Τι συμβαίνει στον οργανισμό μας με την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων και πώς αυτό σχετίζεται με την ακμή; Λοιπόν, οι πρωτεΐνες του ορού γάλακτος, τις οποίες λαμβάνουμε κατά την κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων, είναι ο επικρατέστερος υπεύθυνος για την προαγωγή της έκκρισης ινσουλίνης από τα παγκρεατικά κύτταρα. Τα αυξημένα επίπεδα ινσουλίνης / ινσουλινομιμητικού αυξητικού παράγοντα ενεργοποιούν ένα μεταβολικό μονοπάτι, το οποίο αποτελεί και το «κλειδί» για τη ρύθμιση γονιδίων που σχετίζονται με την παθογένεια της ακμής.

Άρα, δεν πρέπει να πίνω γάλα;

Φυσικά και όχι! Άλλωστε, δε θα πρέπει να αμελούμε τον ουσιαστικό ρόλο των πρωτεϊνών του ορού του γάλακτος στην ανάπτυξη και την επιβίωση των νεογνών. Δεν είσαι μωρό(!), αλλά αν αντιμετωπίζεις ακόμα προβλήματα ακμής, δύο λύσεις προτείνονται όσον αφορά τα γαλακτοκομικά προϊόντα: είτε ο περιορισμός της κατανάλωσης γάλακτος, είτε η κατανάλωση προϊόντων χαμηλού γλυκαιμικού δείκτη. Μάλιστα, το τελευταίο αποτελεί και μια από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που αντιμετωπίζει η επιστήμη της διατροφής.

Συμπεραίνουμε ότι η κατανάλωση γαλακτοκομικών προϊόντων πιθανόν να συμβάλλει στην έξαρση της ακμής. Δεν είναι όμως μόνο αυτή! Το οικογενειακό ιστορικό, η λήψη φαρμάκων, το στρες, ακόμα και η εθνικότητα μας παίζουν εξίσου σημαντικό ρόλο στην εκδήλωση ακμής.

Για οτιδήποτε και αν επιλέξεις, συζήτησε το με διατροφολόγο σου!

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(5 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: