Πόσο καλά γνωρίζουμε τη Βιταμίνη C;

Δευτέρα, 02 Δεκεμβρίου 2019, 13:Δεκ
Πόσο καλά γνωρίζουμε τη Βιταμίνη C; Πόσο καλά γνωρίζουμε τη Βιταμίνη C;

Όλοι μας ξέρουμε ότι οι βιταμίνες είναι απαραίτητες για την συντήρηση του οργανισμού μας. Γνωρίζουμε όμως πραγματικά τι είναι οι βιταμίνες; Αν αναρωτιέσαι πως καταφέρνεις να παραμένεις υγιής και λειτουργικός σε καθημερινή βάση, μάθε ότι έχεις ένα σύμμαχο στον πλευρό σου, τις βιταμίνες. Επειδή δεν μπορούμε να παράγουμε οι ίδιοι τις βιταμίνες που χρειαζόμαστε, η πρόσληψη γίνεται από άλλες πηγές όπως φρούτα και λαχανικά. Μια από τις πιο γνωστές βιταμίνες είναι η βιταμίνη C και αν αναρωτιέστε γιατί είναι τόσο σημαντική, πάμε να το ανακαλύψουμε μαζί.

Ρόλος στον οργανισμό

Η βιταμίνη C (ασκορβικό οξύ) λειτουργεί ως συμπαράγοντας αρκετών ενζύμων και είναι ένα φυσικό ισχυρό αντιοξειδωτικό ενάντια στο οξειδωτικό στρες, μειώνοντας τις ελεύθερες ρίζες και συμβάλλοντας στην αναγέννηση της βιταμίνης Ε (αντιοξειδωτικό). Οι συμπαράγοντες θεωρούνται "βοηθητικά μόρια" που ενισχύουν τα ένζυμα ( κατηγορία πρωτεϊνών) ώστε να καταλύσουν διεργασίες του μεταβολισμού. Επίσης, η βιταμίνη C ευνοεί την απορρόφηση του σιδήρου, του ασβεστίου και του φολικού οξέος, τα οποία αποτρέπουν τις αλλεργικές αντιδράσεις (μεταξύ άλλων). Η πρόσληψη της συνιστάται κατά τη διάρκεια μολύνσεων, γιατί συμβάλει στην παραγωγή λεμφοκυττάρων και επομένως στην καλή λειτουργία του ανοσοποιητικού. Η βιταμίνη C επίσης είναι απαραίτητη για τη σύνθεση του κολλαγόνου, ένα είδος ιστού που εντοπίζεται στα οστά, στα δόντια και συμμετέχει στην επούλωση πληγών.

 

Φυσικές πηγές πρόσληψης

Η Βιταμίνη C, ανήκει στην οικογένεια των υδατοδιαλυτών πρωτεϊνών, δηλαδή αυτές που διαλύονται εύκολα στο νερό και άρα απορροφώνται και μεταφέρονται στο αίμα για να διαβιβαστούν σε διάφορα σημεία του σώματος. Περίπου το 90% της καθημερινής πρόσληψης προέρχεται από τα φρούτα και τα λαχανικά. Τρόφιμα πλούσια σε βιταμίνη C θεωρούνται μεταξύ άλλων το πορτοκάλι, το μάνγκο, το ακτινίδιο, το μπρόκολο και οι τομάτες. Όσο πιο φρέσκες και λιγότερο επεξεργασμένες είναι αυτές οι πηγές της βιταμίνης, τόσο μεγαλύτερη η ποσότητα που μπορεί να απορροφηθεί. Αυτό συμβαίνει γιατί, όπως αναφέρθηκε, η βιταμίνη C ως υδατοδιαλυτή, εντοπίζεται στο υγρό στοιχείο των τροφών, το οποίο χάνεται γρήγορα στο μαγείρεμα. Ενδιαφέρον έχει ότι στις αρκτικές περιοχές, όπου η καλλιέργεια λαχανικών είναι περιορισμένη, οι κάτοικοι βασίζονται σε εναλλακτικές πηγές της βιταμίνης C, όπως θεραπευτικά βότανα και κατανάλωση ζωικών οργάνων (συκώτι).

Η συνιστώμενη ημερήσια δόση της βιταμίνης C είναι 90 mg για τους ενήλικες άνδρες και 70 mg για τις γυναίκες και καθιερώθηκε από το U.S. Institute of Medicine (IOM) in 2000. Για τις εγκύους συνιστάται η πρόσληψη 85 mg βιταμίνης / ημέρα και για τις γυναίκες που θηλάζουν 120 mg / ημέρα. Για παράδειγμα, τρώγοντας ένα μέτριο πορτοκάλι (η πιο γνωστή πηγή βιταμίνης C) παίρνεις 62 θερμίδες και προσλαμβάνεις 69,7 mg βιταμίνης C, ενώ με ένα φλιτζάνι ωμής κόκκινης πιπεριάς που προσφέρει 46 θερμίδες προσλαμβάνεις 190,3 mg βιταμίνης C. Με ένα συνδυασμό τροφών πλούσιων σε βιταμίνη C η απαραίτητη καθημερινή πρόσληψη γίνεται εύκολη υπόθεση.

 

Ανεπάρκεια της βιταμίνης C

Η ανεπάρκεια σε βιταμίνη C οφείλεται σε διάφορους παράγοντες, οι οποίοι περιλαμβάνουν την πρόσληψη αλκοόλ, το κάπνισμα, αιμοκάθαρση και γενικά κακές διατροφικές συνήθειες. Σοβαρή ανεπάρκεια της βιταμίνης είναι υπεύθυνη για την ασθένεια που ονομάζεται σκορβούτο, που προκαλείται από τη συμμετοχή του ασκορβικού οξέος στη σύνθεση του κολλαγόνου. Το σκορβούτο περιγράφηκε πρώτη φορά από τον Ιπποκράτη και είναι γνωστό και ως η ασθένεια των πειρατών, γιατί ήταν συχνή ασθένεια μεταξύ των ναυτικών του 15ου και 16ου αιώνα οι οποίοι συνήθιζαν να τρέφονται σχεδόν αποκλειστικά με κονσέρβες. Μερικά από τα συμπτώματα είναι το αίσθημα κόπωσης και αδυναμίας, πόνος στους συνδέσμους, αργή επούλωση τραυμάτων, ούλα που ματώνουν και αναιμία. Παρόλο που η ανεπάρκεια της βιταμίνης C είναι κοινή, ακόμα και στις βιομηχανικές χώρες, το σκορβούτο είναι σπάνιο στις μέρες μας. Επιπλέον, μελέτες δείχνουν ότι η ανεπάρκεια της βιταμίνης C είναι ένας κοινός παράγοντας στην ανάπτυξη νευροεκφυλιστικών ασθενειών, όπως η νόσος του Alzheimer και του Parkinson.

Εκτός από την άμεση αναπλήρωση της βιταμίνης C με συμπληρώματα διατροφής, καλύτερη τακτική είναι η εκπαίδευση του ασθενή σχετικά με την υιοθέτηση ενός τρόπου ζωής, που περιλαμβάνει την επαρκή πρόσληψη της βιταμίνης μέσω διατροφής και την παύση του αλκοόλ και του καπνίσματος. Ένα πορτοκαλί την ημερά το χαπάκι κάνει πέρα...

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    Amanda C. Caritá, Bruno Fonseca Santos, Jemima Daniela Shultz, Bozena Michniak-Kohn, Marlus Chorilli, Gislaine Ricci Leonardi, Vitamin C: One compound, several uses. Advances for delivery, efficiency and stability, Nanomedicine: Nanotechnology, Biology and Medicine, 2019

    Maxfield L, Crane JS. Vitamin C Deficiency (Scurvy), StatPearls Publishing; 2019

    Jens Lykkesfeldt, Alexander J. Michels, Balz Frei, Vitamin C, Advances in Nutrition, Volume 5, Issue 1, January 2014, Pages 16–18

    Scientific Opinion on Dietary Reference Values for vitamin C, EFSA Panel on Dietetic Products, Nutrition and Allergies (NDA), 2013

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(11 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: