Μπορεί η διατροφή να είναι σύμμαχος στην κατάθλιψη; Μέρος 2ο

Παρασκευή, 22 Νοεμβρίου 2019, 14:Νοε
Μπορεί η διατροφή να είναι σύμμαχος στην κατάθλιψη; Μέρος 2ο Μπορεί η διατροφή να είναι σύμμαχος στην κατάθλιψη; Μέρος 2ο

Η συζήτηση για το πώς η διατροφή σχετίζεται με την κατάθλιψη δεν θα μπορούσε να τελειώσει σε ένα άρθρο. Στο πρώτο μέρος μιλήσαμε για το πώς τα προβιοτικά (και τα πρεβιοτικά) επηρεάζουν την παραγωγή νευροδιαβιβαστών που σχετίζονται με την ψυχολογία μας, μέσω του εντέρου. Δεν είναι όμως μόνο αυτοί οι σύμμαχοί μας στην ψυχική υγεία…

Ωμέγα 3 λιπαρά οξέα

Οι τρεις τύποι Ωμέγα-3 λιπαρών οξέων που εμπλέκονται σε βιοχημικές διεργασίες είναι το α-λινολενικό οξύ (ALA), που το συναντάμε στα φυτικά έλαια, το εικοσαπεντανοϊκό οξύ (EPA) και το εικοσιδυαεξανοϊκό οξύ (DHA). Η λειτουργία του εγκεφάλου και η όραση βασίζονται στην πρόσληψη DHA από την τροφή για να υποστηρίξουν ένα ευρύ φάσμα λειτουργιών, ιδιαίτερα στην Φαιά Ουσία, ένα μέρος του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος, πλούσιο σε μεμβράνες. Πλέον, τα Ω3 λιπαρά μπαίνουν στο επίκεντρο της ψυχολογίας ή της Ψυχοδιατροφής, όπως λέγεται, καθώς η έλλειψη Ω3 λιπαρών οξέων συνδέεται με την ανάπτυξη της κατάθλιψης και την αύξηση της αυτοκτονικής τάσης.

Πώς βοηθούν;

Τα Ω3 λιπαρά που λαμβάνουμε με τη διατροφή μας ενσωματώνονται στις μεμβράνες των κυττάρων που είναι υπεύθυνες για πολλές κυτταρικές λειτουργίες. Όσο οι μεμβράνες αυτές είναι πλούσιες σε Ω3 λιπαρά, τόσο πιο ευέλικτες και λειτουργικές είναι. Έτσι, η έλλειψη Ω3 μπορεί να επηρεάσει διάφορες λειτουργίες των κυττάρων, όπως η παραγωγή και μεταφορά νευροδιαβιβαστών (αύξηση σεροτονίνης – μείωση ντοπαμίνης στον εγκέφαλο), η επικοινωνία μεταξύ των κυττάρων και η επιβίωσή τους.

Ένας άλλος τρόπος με τον οποίο τα Ω3 βοηθούν στην κατάθλιψη είναι μέσω αντιφλεγμονωδών κυτταροκινών. Οι ουσίες αυτές είναι παράγωγα των Ω3 λιπαρών οξέων και ανταγωνίζονται στον οργανισμό μας κάποιες άλλες ουσίες, τις προφλεγμονώδεις κυτταροκίνες, οι οποίες στη σύγχρονη έρευνα συνδέονται άμεσα με την κατάθλιψη, καθώς επηρεάζουν τη σωστή λειτουργία των νευρώνων.

Ποιες τροφές περιέχουν Ω3 λιπαρά;

Η κανόλα, η κάνναβη, τα καρύδια και ο λιναρόσπορος. Τα θαλασσινά και ιδιαίτερα τα λιπαρά ψάρια όπως ο τόνος, ο σολομός, το σκουμπρί και οι σαρδέλες είναι πλούσιες πηγές Ω3 λιπαρών οξέων.

Μαγνήσιο

Η έλλειψη μαγνησίου από τη διατροφή μας είναι γνωστό ότι προκαλεί μία σειρά από νευρολογικές ασθένειες, όπως πονοκέφαλο, άγχος, αϋπνία έως και κατάθλιψη και αυτοκτονικές τάσεις . Έρευνες έδειξαν γρήγορη ανάκαμψη (λιγότερο από 7 ημέρες) από έντονη κατάθλιψη με τη προσθήκη 125-300 mg μαγνησίου σε κάθε γεύμα. Ένα φλιτζάνι αμύγδαλα για παράδειγμα, έχουν 255 mg μαγνησίου. Παρόλα αυτά, μόνο το 16 % του μαγνησίου που βρίσκεται στο σιτάρι παραμένει στο αλεύρι που φτάνει στα χέρια μας. Επίσης, το μαγνήσιο έχει αφαιρεθεί από το πόσιμο νερό, προκαλώντας ανεπάρκεια στον ανθρώπινο οργανισμό.

Πού μπορώ να το βρω;

Το μαγνήσιο έχει πολλές πηγές και είναι πολύ συχνό στην παραδοσιακή Μεσογειακή Διατροφή. Το βρίσκουμε στα εξής τρόφιμα: σπανάκι, σέσκουλο, σπόροι (αμύγδαλα, κάσιους), ψάρια, όσπρια, δημητριακά ολικής αλέσεως, καστανό ρύζι, κινόα, πλιγούρι, σίκαλη, άγριο ρύζι, ζυμαρικά ολικής αλέσεως, κριθάρι, βρώμη, αβοκάντο, γαλακτοκομικά χαμηλών λιπαρών, μπανάνες, αποξηραμένα φρούτα και στη μαύρη σοκολάτα.

 

Ψευδάργυρος

Στις σύγχρονες μελέτες, ο ψευδάργυρος έχει συνδεθεί άμεσα με την κατάθλιψη σε σημείο που θα μπορούσε να θεωρηθεί και βιοδείκτης. Τι σημαίνει αυτό; Ότι όσο πιο καταθλιπτικός είναι κάποιος, τόσο χαμηλότερο είναι το επίπεδο ψευδαργύρου στο αίμα του! Τι κάνει ο ψευδάργυρος σε σχέση με την κατάθλιψη; Αποδεικνύεται ότι ο ψευδάργυρος παίζει ρόλο στη διαμόρφωση του εγκεφάλου και της αντίδρασης του σώματος στο άγχος. Ένα τυπικό συμπλήρωμα ψευδαργύρου (25-50 mg) έχει βρεθεί ότι βοηθάει στο να μην επιστρέψουν τα συμπτώματα κατάθλιψης μετά την φαρμακευτική αγωγή.

Πού μπορώ να τον βρω;

Ο ψευδάργυρος είναι ένα βασικό μέταλλο που μπορεί να λείπει από τις σύγχρονες επεξεργασμένες και αυστηρά χορτοφαγικές δίαιτες, καθώς οι κύριες πηγές ψευδαργύρου είναι το κρέας, τα πουλερικά και τα στρείδια. Επίσης, τα φασόλια και το σιτάρι περιέχουν ψευδάργυρο ανάλογα με τα εδάφη στα οποία καλλιεργούνται.

 

Είναι η διατροφή η λύση στην κατάθλιψη;

Αν έχετε τις ανησυχίες σας για την αντιμετώπιση της κατάθλιψης μέσω της διατροφής, έχετε απόλυτο δίκιο. Λόγω της εξέλιξης της επιστήμης και της ιατρικής πρακτικής, η φαρμακευτική περίθαλψη περνά από αυστηρούς ελέγχους και χρόνια κλινικών μελετών, και όχι άδικα. Πρέπει να είμαστε σίγουροι για ο,τιδήποτε μπαίνει στο σώμα μας με σκοπό να «αλλάξει» κάτι δραστικά και αυτό ισχύει ακόμα και στις τροφές. Παρόλα αυτά, όσον αφορά στην κατάθλιψη, θα ήταν ιδανικό να μπορούσαν οι ασθενείς να ακολουθούν ειδική διατροφή, αντί να χορηγούνται ψυχοδραστικά φάρμακα. Αξίζει να σημειωθεί ότι στο διάστημα 2010 - 2014 σημειώθηκε αύξηση κατά 35 φορές στα αντιψυχωσικά, κατά 19 φορές στις βενζοδιαζεπίνες (ηρεμιστικές ουσίες) και κατά 11 φορές στα αντικαταθλιπτικά, βάση ανάλυσης σε δείγματα που έχουν ληφθεί από την περιοχή των Αθηνών. Έτσι, με σύμμαχο τις νέες έρευνες στην Ψυχοδιατροφή, ίσως να ανοίγει ένας drug-free δρόμος (ανεξάρτητος φαρμάκων) για την πιο διαδεδομένη ασθένεια του 21ου αιώνα.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές
    1. Deacona, C. Kettlea, D. Hayesa, C. Dennisa, J. Tuccia. Omega 3 Polyunsaturated Fatty Acids and the Treatment of Depression, Critical Reviews in Food Science and Nutrition, 2015
    2. Kuan-Pin Su, Biological Mechanism of Antidepressant Effect of Omega–3 Fatty Acids: How Does Fish Oil Act as a ‘Mind-Body Interface’?, Neuro – Signals, 2008
    3. S E. Lakhan and Vieira. Nutritional therapies for mental disorders, Nutrition Journal, 2008
    4. G A. Eby, K L. Eby. Rapid recovery from major depression using magnesium treatment, Medical Hypothesis, 2006
    5. Nowak, M. Siwek, D. Dudek, A. Ziêba, A. Pilc. Effect of zinc supplementation on antidepressant therapy in unipolar depression: A preliminary placebo controlled study., Pol. J. Pharmacol., 2003
    6. Nikolaos S. Thomaidis et all, «Reflection of Socioeconomic Changes in Wastewater: Licit and Illicit Drug Use Patterns», Environmental Science & Technology (ACS), August 24, 2016

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(2 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: