Ποτέ δεν είναι αργά για άσκηση. Αρκεί να είναι η σωστή

Παρασκευή, 23 Οκτωβρίου 2020, 02:10
Ποτέ δεν είναι αργά για άσκηση. Αρκεί να είναι η σωστή Ποτέ δεν είναι αργά για άσκηση. Αρκεί να είναι η σωστή

Άραγε η άσκηση λαμβάνει υπόψη την ηλικία; Μπορεί κάποιος ηλικιωμένος να κάνει βάρη ή να τρέξει μια μακρινή απόσταση; Τα οφέλη της εκγύμνασης είναι σημαντικά για όλους. Δεν είναι όμως όλοι οι ηλικιωμένοι εφοδιασμένοι με  τις ικανότητες να πραγματοποιήσουν δραστηριότητες όπως τις παραπάνω. Η επιστήμη φυσικής αγωγής έχει καταφέρει, δημιουργώντας εναλλακτικές μορφές άσκησης να προσφέρει στη τρίτη ηλικία τα οφέλη μιας καλύτερης φυσικής κατάστασης . Στη χώρα μας αυτές οι μορφές αν και όχι τόσο διαδεδομένες πληθαίνουν συνεχώς.

Pilates

Για τη μέθοδο του Pilates κλέβουμε λίγο διότι δεν μπορούμε να πούμε πως δεν είναι αρκετά διαδεδομένη σε σχέση με άλλες. Εντάσσεται  στα ολιστικά προγράμματα εκγύμνασης και στοχεύει στην ακρίβεια της ισορροπίας καθώς και στον έλεγχο της επανάληψης.

Ένα ασκησιολόγιο Pilates μπορεί να βοηθήσει σε μεγάλο βαθμό τα επίπεδα ευκαμψίας σε ηλικιωμένους. Η ολιστική μορφή της άσκησης εμβαθύνει συνήθως στα κάτω άκρα με σκοπό να αποφέρει μυική ενδυνάμωση  κάνοντας τα πιο εύκαμπτα. Για αυτόν τον λόγο το Pilates συστήνεται για ηλικιωμένους με μειωμένη κινητικότητα ή κάποια οστικκά και κινητικά προβλήματα. Βέβαια λόγω ανατομικής φύσης οι γυναίκες υπερέχουν  των ανδρών σε ασκήσεις που εστιάζουν στην ανάπτυξη ευκαμψίας.

Με το ευχάριστο επίπεδο δυσκολίας στο ασκησιολόγιο του Pilates άνθρωποι μεγάλης ηλικίας με ή χωρίς οστικά προβλήματα μπορούν να βελτιώσουν την υγεία τους και να προστατευθούν από τραυματισμούς δυναμώνοντας τους μύες τους. Προγράμματα Pilates πλέον μπορεί κάποιος να βρει σε κάθε γυμναστήριο της γειτονιάς του ειδικευμένο μάλιστα στις ιδιαιτερότητες του. Αξίζει ακόμη να αναφερθεί πως το Pilates εφαρμόζεται σε μεγάλο αριθμό σε φυσικοθεραπευτήρια με ακόμη πιο θεραπευτικής μορφής ασκησιολόγιο.

Υδρογυμναστική

Η υδρογυμναστική πραγματοποιείται σε εσωτερικές πισίνες γυμναστηρίων αλλά ακόμη καλύτερα το καλοκαίρι στο θαλασσινό νερό. Στη διαφορετική αυτή εκγύμναση ο ασκούμενος βρίσκεται μέσα στο νερό και χρησιμοποιώντας όργανα όπως λάστιχα ή μπάλες εκμεταλλεύεται την φυσική αντίσταση του νερού και έτσι δυναμώνει όλο το σώμα του και κυρίως την κοιλιακή χώρα η οποία βρίσκεται σε συνεχή σύσπαση για τη διατήρηση της ισορροπίας.

Η αξία της υδρογυμναστικής είναι ανεκτίμητη για τους ηλικιωμένους. Η άσκηση στο νερό έχει ως αποτέλεσμα να αυξηθεί σημαντικά η μέγιστη πρόσληψη οξυγόνου ενός ατόμου τρίτης ηλικίας. Κάνει δηλαδή τον ασκούμενο να έχει περισσότερη αντοχή και ενέργεια. Επίσης παρουσιάζει μεγάλες βελτιώσεις ως προς το λιπιδαιμικό προφίλ του. Δηλαδή, επιφέρει πτώση τόσο της χοληστερόλης όσο και των τριγλυκεριδίων.  Όπως και στο Pilates έτσι και στην υδρογυμναστική υπάρχει  ανάπτυξη του επίπεδου ευκαμψίας και ενδυνάμωσης γεγονός σημαντικό για ηλικιωμένους με αρθριτικά προβλήματα.

Otago

Η συγκεκριμένη μορφή αν και διαδεδομένη στην Ευρώπη, κάνει ακόμη δειλά τα βήματα της στην Ελλάδα. Είναι μια εξαιρετικά ενδιαφέρουσα μέθοδος για τους ηλικιωμένους καθώς σκοπός της είναι η πρόληψη των πτώσεων. Το ασκησιολόγιο του Otago στοχεύει καθαρά στην ανάπτυξη της ισορροπίας με τον πιο απλό τρόπο που μπορεί να φανταστεί κανείς. Δηλαδή με μια καρέκλα. Αυτή είναι και η ιδιομορφία της άσκησης.Κάποιος ηλικιωμένος μπορεί να την κάνει από το σπίτι του και μάλιστα στην πολυθρόνα του. Θα έλεγε κανείς πως στις δύσκολες μέρες που βιώνουμε αντιμετωπίζοντας μια πανδημία αυτή είναι η πιο ασφαλής άσκηση για έναν ηλικιωμένο καθώς δε χρειάζεται καν να μετακινηθεί από το σπίτι του. Έχει την άνεση του και ταυτόχρονα βελτιώνει την υγεία του. Αξίζει να αναφέρουμε πως τα ομαδικά προγράμματα Otago έχουν ακόμα μεγαλύτερα πλεονεκτήματα καθώς οι ασκούμενοι είναι σε έναν ευχάριστο χώρο με συνομίληκους τους.

Η τρίτη ηλικία είναι μια κρίσιμη περίοδος της ζωής. Οι ηλικιωμένοι έχουν ανάγκη από καλύτερη σωματική και ψυχική υγεία λίγο περισσότερο από έναν νέο ή μεσήλικα άνθρωπο. Η θεραπευτική γυμναστική είναι κλάδος που δημιουργεί συνεχώς νέες μεθόδους για τις ιδιαιτερότητες κάθε ηλικιωμένου. Άλλωστε η άσκηση είναι η καλύτερη πρόληψη και θεραπεία.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    https://ikee.lib.auth.gr/record/289432

    http://ikee.lib.auth.gr/record/132065

    de Siqueira Rodrigues, Brena Guedes, et al. "Pilates method in personal autonomy, static balance and quality of life of elderly females." Journal of bodywork and movement therapies 14.2 (2010): 195-202.

    Yoo, Ha-na, EunJung Chung, and Byoung-Hee Lee. "The effects of augmented reality-based Otago exercise on balance, gait, and falls efficacy of elderly women." Journal of physical therapy science 25.7 (2013): 797-801

     

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(7 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: