LED, μ’ αφήνεις να κοιμηθώ;

Δευτέρα, 27 Μαϊος 2019, 05:Μάι
LED, μ’ αφήνεις να κοιμηθώ; LED, μ’ αφήνεις να κοιμηθώ; By Flickr

Νυστάζεις. Ξαπλώνεις. Ε, να μη χαζέψεις λίγο στο κινητό μέχρι να σε πάρει ο ύπνος και να αποκοιμηθείς με αυτό να πέφτει επάνω στο κεφάλι σου; Περνάει μισή ώρα, μία ώρα. Δεν κοιμάσαι. Μετά από κανένα δίωρο αφήνεις το κινητό. Κλείνεις τα μάτια σου. Ξεκινάς να σκέφτεσαι από την εξωτερική πολιτική της χώρας μέχρι το τι θα φας αύριο το μεσημέρι. Έχει πάει πέντε και οριακά παρακαλάς το σύμπαν να σε λυπηθεί και να καταφέρεις να κοιμηθείς. Τι φταίει για την αϋπνία σου; Μήπως τα άγχη και οι ανησυχίες σου; Φταίνε και αυτά, εν μέρει. Φταίει όμως και κάτι άλλο… ΤΟ ΚΙΝΗΤΟ.

Όλες οι οθόνες, τις οποίες χρησιμοποιούμε σήμερα, είναι οθόνες LED. Τι σημαίνει, λοιπόν, οθόνη LED;

Με τον όρο LED (Light Emitting Diode) ουσιαστικά, εννοούμε τον τρόπο εκπομπής του φωτός (μέσω ενός ημιαγωγού). Ο τρόπος αυτός διαφέρει από τις λάμπες φθορισμού των παλαιότερων οθονών και παρουσιάζει πολλά πλεονεκτήματα. Μερικά από αυτά είναι η αποδοτικότητα, ο μεγάλος χρόνος ζωής και το γεγονός ότι εξοικονομείται μέχρι και 85% ενέργεια χωρίς να μειώνεται η αποδοτικότητα της συσκευής.   

Τι είναι αυτό, λοιπόν, το οποίο επηρεάζει τον ύπνο μας;

Η ακτινοβολία, την οποία εκπέμπουν οι συγκεκριμένες οθόνες, παρουσιάζει μέγιστο σε συχνότητα, η οποία αντιστοιχεί στο μπλε χρώμα (blue light, 400-490 nm). Με την πάροδο των χρόνων, η συγκεκριμένη συχνότητα έχει κατηγορηθεί, μεταξύ άλλων, και για την απορρύθμιση του κιρκάδιου ρολογιού.

Του κιρκ… τι;

 

Το κιρκάδιο ρολόι είναι ουσιαστικά το βιολογικό μας ρολόι. Αποτελεί το ενδογενές σύστημα μέτρησης του χρόνου και είναι υπεύθυνο για την εικοσιτετράωρη περιοδικότητα (κιρκάδιος ρυθμός). Βάσει του κιρκάδιου ρυθμού ρυθμίζεται η έκκριση ορμονών και συνακόλουθα η κατάσταση στην οποία βρισκόμαστε σε κάθε στιγμή της ημέρας. Για παράδειγμα, κάθε άτομο παρουσιάζει την υψηλότερη αρτηριακή πίεση περίπου στις έξι και μισή το απόγευμα. Έτσι, με τον ίδιο τρόπο ρυθμίζεται και η ώρα στην οποία ο οργανισμός χαλαρώνει και αρχίζουμε να νυστάζουμε.

Έτσι, όταν πριν κοιμηθούμε χαζεύουμε σε κάποια LED οθόνη πραγματοποιείται (συμβαίνει) αυτή η απορύθμιση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την έντονη συστολή της κόρης των ματιών, τον περιορισμό έκκρισης μελατονίνης (ορμόνη η οποία παίζει σημαντικό ρόλο στους κύκλους ύπνου και είναι ζωτικής σημασίας για τη ρύθμιση του κιρκάδιου ρυθμού του σώματος), την αύξηση της εσωτερικής θερμοκρασίας του σώματος αλλά και τη διέγερση του νευρικού συστήματος. Όλα τα παραπάνω έχουν ως αποτέλεσμα να παραμένουμε σε εγρήγορση, το σώμα μας να μη χαλαρώνει και, τελικά, να προκαλείται νευρικότητα και να μη μπορούμε να κοιμηθούμε.

Τι μπορούμε να κάνουμε για να μειωθούν οι αρνητικές επιπτώσεις του μπλε φωτός στον οργανισμό μας;

Αρχικά, αυτό το οποίο είναι καλό να συμβεί, είναι να περιορίσουμε την έκθεσή μας στις οθόνες LED. Είναι απολύτως κατανοητό ότι κάτι τέτοιο είναι δύσκολο να συμβεί καθ’ όλη τη διάρκεια της ημέρας, καθώς ακόμη και στη δουλειά τους οι περισσότεροι βρίσκονται πολλές ώρες μπροστά από έναν ηλεκτρονικό υπολογιστή, αλλά τουλάχιστον μπορούμε να περιορίσουμε τη χρήση τους τις ώρες κατά τις οποίες είμαστε σπίτι και αισθανόμαστε την ανάγκη να ξεκουραστούμε.

Επιπλέον, κάτι πολύ χρήσιμο το οποίο συμβαίνει τα τελευταία χρόνια, είναι ότι οι πιο πρόσφατα κατασκευασμένες ηλεκτρονικές συσκευές, όπως τα τελευταία μοντέλα κινητών, διαθέτουν ρύθμιση μέσω της οποίας αποκλείεται η εκπομπή του μπλε φωτός από κάποια ώρα της ημέρας και μετά, συνήθως μετά τη δύση του ηλίου. Έτσι, με την ενεργοποίηση αυτής της ρύθμισης, αποφεύγουμε την έκθεση στη συγκεκριμένη συχνότητα εκπομπής.

Αυτό, το οποίο θα πρέπει να καταλάβουμε είναι ότι, όσο κι αν εξελίσσεται η τεχνολογία ώστε να προστατευόμαστε από φαινόμενα όπως το μπλε φως, θα πρέπει να έχουμε στο μυαλό μας ότι υπάρχουν όρια στο πότε και πόσο θα χρησιμοποιούμε ηλεκτρονικές συσκευές ώστε να είμαστε υγιείς και αποδοτικοί στην καθημερινότητά μας.

Motto of the day: Ας διαβάσουμε και κανένα βιβλίο επιτέλους (just kidding). Μπορείτε να διαβάζετε το Be Conscious μέχρι το πρωί ρυθμίζοντας το κινητό σας σε night shift mode!

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    Evening exposure to a light-emitting diodes (LED)-backlit computer screen affects circadian physiology and cognitive performance. Christian Cajochen et al. J Appl Physiol 110: 1432–1438, 2011

    Effects of blue light on the circadian system and eye physiology. Gianluca Tosini et al. Molecular Vision 2016; 22:61-72

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(11 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: