Οι καλύτερες επιστημονικές φωτογραφίες του 2020

Δευτέρα, 28 Δεκεμβρίου 2020, 02:12
Οι καλύτερες επιστημονικές φωτογραφίες του 2020 Οι καλύτερες επιστημονικές φωτογραφίες του 2020

Το 2020 (επιτέλους) τελειώνει και κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί πως η συγκεκριμένη χρονιά θα κατέχει εξέχουσα θέση στο χρονοντούλαπο της ιστορίας. Όπως κάθε χρόνο, έτσι και φέτος το περιοδικό Nature συγκέντρωσε και μας παρουσιάζει τις πιο δυνατές εικόνες της χρονιάς, στις οποίες αποτυπώνεται το 2020 σε όλες του τις εκφάνσεις: εικόνες νέας ζωής, εικόνες ασθένειας, εικόνες παρακμής αλλά και εικόνες εξέλιξης, μπλέκονται περίτεχνα και το αποτέλεσμα είναι απολαυστικό. Ας ξεκινήσουμε, λοιπόν…

Send in the clown

1 eikones2020

Εδώ, παρατηρούμε το μεγαλείο της ζωής. Εικόνες από ένα έμβρυο ψάρι κλόουν, το οποίο μεγαλώνει μέσα στο αυγό του. Αυτές οι εξαιρετικά λεπτομερείς φωτογραφίες τραβήχτηκαν την πρώτη, τρίτη, πέμπτη και ένατη μέρα της ανάπτυξής του (λήψεις 2-5). Η πρώτη ελήφθη κάποιες ώρες μετά τη γονιμοποίηση.

Power Bubble

2 eikones2020

Επιστήμονες από το Πανεπιστήμιο Επιστήμης και Τεχνολογίας King Abdullah της Σαουδικής Αραβίας χρησιμοποίησαν έναν εκτυπωτή ώστε να καταστήσουν τα φωτοβολταϊκά (ηλιακά) κελιά τόσο λεπτά και ελαφριά, ώστε αυτά να μπορούν να στηρίζονται επάνω σε μία σαπουνόφουσκα. Τα κελιά δημιουργήθηκαν από ένα αγώγιμο πολυμερές, το οποίο σχημάτισε τα ηλεκτρόδια και το αποτέλεσμα είναι άκρως εντυπωσιακό.

Cutting cancer

4 eikones2020

Αυτό το καρκινικό κύτταρο έχει κοπεί με χρήση μιας δέσμης ιόντων. Η δέσμη απομάκρυνε κομμάτι του κυττάρου, ώστε να αποκαλυφθεί η διατομή του, κόβοντας ταυτόχρονα και την επιφάνεια του υποστρώματος, πάνω στο οποίο στηρίζεται το κύτταρο, σε τριγωνικό σχήμα. Η συγκεκριμένη τεχνική επιτρέπει στους επιστήμονες να μελετήσουν το εσωτερικό του κυττάρου με μία άνευ προηγουμένου λεπτομέρεια, κάτι το οποίο χαρακτηρίζεται ζωτικής σημασίας για την κατανόηση της ασθένειας και την εύρεση αποτελεσματικής θεραπείας.

Invisible ink

5 eikones2020

Τον Ιούλιο οι ερευνητές ανέφεραν πως κατέστησαν διαφανές το καλαμάρι μετά από μεταλλαγή γονιδίων. Συγκεκριμένα, χρησιμοποίησαν τη μέθοδο CRISPR–Cas9 για τη διαγραφή του γονιδίου tdo από έμβρυα καλαμαριού (Doryteuthis pealeii). Η πρωτεΐνη TDO είναι υπεύθυνη για την ύπαρξη χρωστικών στα μάτια των ζώων αλλά και σε κύτταρα, τα οποία συμμετέχουν στη διαδικασία του καμουφλάζ.

Scarred sky

6 eikones2020

Δέσμες μονοπατιών των κινούμενων δορυφόρων. Οι εταιρείες τηλεπικοινωνιών χρησιμοποιούν χιλιάδες δορυφόρους για να παρέχουν στους ανθρώπους πρόσβαση στο διαδίκτυο, αλλά οι αστρονόμοι ανησυχούν για το πώς το φως του ήλιου, το οποίο ανακλάται από την επιφάνεια των δορυφόρων, παρεμβαίνει στις παρατηρήσεις τους (ένα δίκιο μάλλον το έχουν).

Vast Swarms

7 eikones2020

Στην Ανατολική Αφρική και τη Μέση Ανατολή εμφανίστηκαν τεράστια σμήνη από ακρίδες της ερήμου, τα οποία απείλησαν την παραγωγή τροφίμων και τα προς το ζην. Οι έντονες βροχοπτώσεις είναι αυτές οι οποίες μπορούν να προκαλέσουν την ταχεία αναπαραγωγή των εντόμων, καθώς αυτά γεννούν τα αυγά τους σε υγρό χώμα. Στην Κένυα (φωτογραφία), τα σμήνη ήταν τα χειρότερα τα οποία παρατηρήθηκαν τα τελευταία 70 χρόνια.

Protection vs Pollution

8 eikones2020

Πίθηκοι στη Μαλαισία κρατούν ιατρική μάσκα. Η καθημερινή χρήση της έχει γίνει μέρος της ζωής της πλειονότητας των ατόμων λόγω της πανδημίας της Covid-19. Οι περιβαλλοντολόγοι ανησυχούν πως τα είδη μίας χρήσης εντείνουν τη ρύπανση από πλαστικό. Πρέπει, λοιπόν, όλοι να συμβάλλουμε στην αποφυγή της ρύπανσης μέσω λελογισμένης χρήσης αλλά και σωστής απόρριψής τους.

The Seventh Crown

9 eikones2020

Για το τέλος σας αφήνω το απόλυτο highlight της χρονιάς… Ένας κορωνοϊός (οπτικοποίηση καλλιτέχνη) προκάλεσε μια καταστροφική πανδημία. Ο SARS-CoV-2 είναι ο έβδομος κατά σειρά κορωνοϊός, ο οποίος, έγινε γνωστό, πως μολύνει τον άνθρωπο.

Μπορεί ο γλυκούλης της τελευταίας φωτογραφίας να έχει αλλάξει ριζικά τον τρόπο που σκεφτόμαστε και δρούμε, ωστόσο δεν έχει κανένα δικαίωμα να μας στερήσει την ελπίδα για έναν καλύτερο κόσμο. Τα καλύτερα είναι μπροστά μας. Χρόνια πολλά!