Είσαι Flexitarian; Τόσο το καλύτερο για την υγεία σου!

Δευτέρα, 04 Οκτωβρίου 2021, 11:10
Είσαι Flexitarian; Τόσο το καλύτερο για την υγεία σου! Είσαι Flexitarian; Τόσο το καλύτερο για την υγεία σου! Trang Doan on Pexels

Για τη διατροφή και τις εκάστοτε επιλογές που υπάρχουν έχουμε αναφερθεί σε παλαιότερα άρθρα. Ποτέ ωστόσο δεν είναι αρκετά, μιας και η διατροφή μας αποτελεί ίσως τον πιο σημαντικό παράγοντα που σχετίζεται με την υγεία και μπορούμε να ελέγξουμε. Μια ομάδα καταναλωτών που έχει αρχίσει να αυξάνεται τα τελευταία χρόνια είναι οι flexitarians.

H flexitarian διατροφή φαίνεται να αποτελεί προς το παρόν μια μετριοπαθή στάση ανθρώπων που θα ήθελαν να μειώσουν την κατανάλωση του κρέατος χωρίς την απόλυτη απόφαση μιας αποκλειστικά χορτοφαγικής διατροφής. Σύμφωνα με τον ορισμό της λέξης που προστέθηκε στο Αγγλικό Λεξικό της Οξφόρδης μόλις το 2014: ο όρος Flexitarian προέρχεται από σύντμηση των λέξεων flexible (ευέλικτος) και vegetarian (χορτοφάγος) που αναφέρεται σε ένα άτομο που ακολουθεί μια κυρίως, αλλά όχι αυστηρά, χορτοφαγική διατροφή, τρώγοντας περιστασιακά κρέας ή ψάρι.

Τώρα τι ακριβώς σημαίνει μείωση της κατανάλωσης του κρέατος ώστε οι επιστήμονες να το συνδέσουν με κάποιο ισχυρισμό υγείας, είναι σχετικό. Για παράδειγμα, σε μελέτη που πραγματοποιήθηκε το 2017 αναφέρθηκαν όλες οι μέχρι τότε μελέτες που αφορούσαν ανθρώπους “semi-vegeterians”, “lacto-vegeterians”, “demi-vegetarians”. Οι διατροφές αυτές τις περισσότερες φορές αφορούν κατανάλωση κόκκινου κρέατος και πουλερικών ≥1 φορά/ μήνα και <1 φορά/εβδομάδα με κανονική κατανάλωση γαλακτοκομικών και αυγών.

Συνήθως, οι flexitarians αναγνωρίζουν το γεγονός ότι το κρέας είναι μια σημαντική πηγή πρωτεΐνης και μικροθρεπτικών συστατικών ή δεν είναι διατεθειμένοι να το εγκαταλείψουν σε αυτή τη φάση της ζωής τους. Ωστόσο, η μείωση της κατανάλωσης κρέατος μπορεί να προέρχεται από:

  1. Mια στάση ευαισθητοποίησης ως προς την εκμετάλλευση των ζώων για ανθρώπινη τροφή.
  2. Ευαισθητοποίηση προς το περιβάλλον. Όπως έχουμε εξηγήσει και σε προηγούμενο άρθρο, η εκτροφή εκατοντάδων χιλιάδων ζώων με τον τρόπο που γίνεται σήμερα, δηλαδή σπαταλώντας χιλιάδες εκτάσεις, νερό και φαγητό ώστε να μεγαλώσουν τα ζώα για να θανατωθούν για ανθρώπινη κατανάλωση οδηγεί μαθηματικά τον πλανήτη μας σε καταστροφή. Επιπλέον, η βιομηχανία εκτροφής οικόσιτων ζώων αποτελεί μια από τις πιο ρυπογόνες παγκοσμίως λόγω των τεράστιων ποσοτήτων εκπομπής αερίων του θερμοκηπίου και το καθιστούν ως μια μη βιώσιμη επιλογή.
  3. Λόγους υγείας. Είναι ήδη γνωστό ότι το κόκκινο κρέας έχει συνδεθεί με αύξηση καρδιακών παθήσεων, διαβήτη τύπου 2 και καρκίνου. Το 2015 μάλιστα ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας χαρακτήρισε το επεξεργασμένο κρέας (αλλαντικά) ως καρκινογόνο ενώ το κόκκινο κρέας στα πιθανώς καρκινογόνα για τον άνθρωπο.

Going flexitarian does good to you!

Για όποιο λόγο και αν επιλέξεις να μειώσεις την κατανάλωση κρέατος μάλλον θα κάνεις καλό στον εαυτό σου. Φαίνεται ότι παρουσιάζεται συσχέτιση της flexitarian διατροφής με τη μειωμένη πιθανότητα εμφάνισης διαβήτη. Επίσης, φαίνεται να υπάρχει συσχέτιση της μείωσης κατανάλωσης κρέατος με τη μείωση στην αρτηριακή πίεση.

Από την άλλη μεριά, οι συσχετίσεις με την απώλεια ή τον έλεγχο του βάρους φαίνεται προς το παρόν να είναι αμφιλεγόμενες. Υπάρχουν μελέτες που εμφανίζουν τους flexitarians πιο «εγκρατείς» στο φαγητό σε σχέση με τους κρεατοφάγους Από την άλλη, είναι πιθανό να δυσκολεύονται να διατηρήσουν τον έλεγχο του βάρους τους και της κατανάλωσης κρέατος, μιας και η απόφαση αυτή δεν είναι τόσο απόλυτη όσο των vegeterians.

Σε κάθε περίπτωση, είναι πολύ νωρίς για να γίνει συσχέτιση του όρου flexitarian με ξεκάθαρα αποτελέσματα στην υγεία μιας και ακόμα η έννοια είναι πολύ θολή. Ωστόσο, εφόσον είναι γνωστό ότι η κατανάλωση κρέατος σχετίζεται με διάφορα προβλήματα στην υγεία, η μείωσή του δεν μπορεί παρά να μας ωφελήσει, αρκεί να είναι μια συνειδητή και συνεπής επιλογή.

Extra tip: Οι περισσότερες μελέτες για αυτούς που μείωσαν την κατανάλωση κρέατος αφορούν γυναίκες μιας και φαίνεται πως εκείνες είναι πιο διατεθειμένες να υιοθετήσουν μια τέτοια επιλογή σε σχέση με τους άντρες που αρνούνται να εγκαταλείψουν την κρεατοφαγία. Εξελικτικό; -Πόσιμπολ.

Σας άρεσε; Μοιραστείτε το!

    Πηγές

    Derbyshire, Emma J. "Flexitarian diets and health: a review of the evidence-based literature." Frontiers in nutrition 3 (2017): 55.

    Duckett, Dominic George, et al. "Amplification without the event: the rise of the flexitarian." Journal of Risk Research (2020): 1-23.

    https://www.iarc.who.int/wp-content/uploads/2018/07/pr240_E.pdf

    Forestell, Catherine A. "Flexitarian diet and weight control: healthy or risky eating behavior?." Frontiers in nutrition 5 (2018): 59.

    Hicks, Talia M., Scott O. Knowles, and Mustafa M. Farouk. "Global provisioning of red meat for flexitarian diets." Frontiers in nutrition 5 (2018): 50.

Βαθμολογήστε αυτό το άρθρο

(2 ψήφοι)

Περισσότερα σε αυτή την κατηγορία: